Strona główna » Vademecum » Jazda we mgle – poradnik

Jazda we mgle – poradnik

Jazda we mgle nie jest dla kierowców przyjemna, ale z racji tego, że prędzej czy później możemy być do niej zmuszeni, dobrze jest wiedzieć jak jeździć w takich warunkach oraz co na ten temat mówią przepisy prawa o ruchu drogowym. 

Mgła pojawia się najczęściej w okresie jesienno-zimowym i powstaje w wyniku kondensacji pary wodnej, zmieniając cząsteczki pary w kropelki wody unoszące się w powietrzu na niewielkiej wysokości od podłoża. Warunkiem koniecznym do wystąpienia mgły jest spadek temperatury powietrza poniżej temperatury punktu rosy, a może się do wydarzyć zarówno przy dodatnich, jak i ujemnych temperaturach. Dla kierowcy ważniejszy jednak niż mechanizm powstawania mgły jest fakt, że może być ona bardzo gęsta, a przejrzystość powietrza mała, w związku z czym widoczność w takich warunkach będzie drastycznie spadać. I właśnie na tym polega największy z punktu widzenia prowadzenia pojazdów problem z mgłą – ograniczona widoczność. W takich warunkach dwie zasady są najistotniejsze ze względów bezpieczeństwa – zmniejszenie prędkości i zwiększenie odstępu do poprzedzających pojazdów wystarczające do tego, aby kierowca był w stanie dostrzec w porę przeszkodę i wyhamować przed nią. Dla przykładu – jeżeli poruszamy się w niezbyt gęstej mgle, gdzie widoczność jest ograniczona do 150 m nie powinniśmy przekraczać prędkości 100 km/h – z tej prędkości samochód osobowy potrzebuje około 40 m by zatrzymać się na przyczepnej nawierzchni i to w sytuacji, gdy kierowca potrafi umiejętnie zahamować awaryjnie. Wydaje się to mało, ale do tej odległości musimy doliczyć jeszcze dystans pokonywany przez auto w czasie reakcji kierowcy, który niestety podczas zmniejszonej widoczności będzie wydłużony nawet do dwóch sekund, do tego podczas mgły wilgoć osiada na nawierzchni zmniejszając przyczepność, w efekcie czego całkowita droga zatrzymania takiego samochodu może przekroczyć 100 m.  Podczas jazdy w gęstej mgle i widoczności na 50 m z prędkością 50 km/h całkowita droga zatrzymania może wynieść  w zależności od czasu reakcji kierowcy od 25 do 40 m. Zasada jest prosta, podczas jazdy we mgle zmniejszamy prędkość do takiej, z której jesteśmy w stanie wykonać hamowanie do zatrzymania w obszarze, który obejmujemy wzrokiem. Z kolei bezpieczna odległość od poprzedzających samochodów, która w warunkach normalnej przejrzystości powietrza powinna być nie mniejsza niż połowa tego co mamy na prędkościomierzu (wyrażona w metrach), podczas mgły powinna zostać zwiększona i wynosić nie mniej niż trzy sekundy.

Ponieważ wielu kierowców ma wątpliwości kiedy można użyć świateł przeciwmgielnych przednich a kiedy tylnych, warto przyjrzeć się, co na ten temat mówią przepisy, żebyśmy wiedzieli, gdy czeka nas jazda we mgle, jakie światła mogą zostać włączone. Sprawdzimy też czy światła przeciwmgłowe w mieście są dozwolone. Bardzo często podczas jazdy we mgle nadużywane są tylne światła przeciwmgłowe, przepisy w tej materii, niestety, są wielu kierowcom nieznane.  Tymczasem jeśli chodzi o światła przeciwmgielne tylne, przepisy są w tej sprawie jasno sprecyzowane:  „kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności, kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła”. W przeciwnym razie intensywne światła mogą oślepiać jadących za nami kierowców.  Dla ułatwienia 50 m to połowa odległości między dwoma słupkami drogowymi, więc jeśli mijając taki słupek nie widzimy kolejnego to powinniśmy włączyć tylne światło przeciwmgłowe.

Kiedy można używać świateł przeciwmgłowych przednich? Zgodnie z przepisami: „kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami a ponadto kierujący pojazdem silnikowym zobowiązany jest włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie lub oba te światła jednocześnie.” Nie każdy samochód jest wyposażony w światła przeciwmgielne z przodu, w związku z tym nie ma obowiązku ich używania podczas jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości. W samochodzie wyposażonym w światła do jazdy dziennej w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza należy włączyć przynajmniej światła mijania bo nawet samochody z czujnikiem zmierzchu nie zrobią tego automatycznie. Światła do jazdy dziennej odbijają się we mgle oślepiając kierowców innych pojazdów, natomiast z tyłu nie ma włączonego żadnego oświetlenia i taki samochód może nie zostać w porę zauważony przez jadących za nim kierowców.

Jest jeszcze jedna okoliczność kiedy można używać świateł przeciwmgielnych przednich. „Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.”

Należy jeszcze dodać, że kierujący zobowiązany jest „poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania”.

Czy w mieście można jeździć na światłach przeciwmgielnych? W ustawie nie ma żadnego rozróżnienia i światła przeciwmgielne w mieście mogą być używane na tych samych zasadach co poza obszarem zabudowanym. W praktyce gęsta mgła z widocznością poniżej 50 m nieczęsto pojawia się na terenie zabudowanym, dlatego światło tylne przeciwmgielne w mieście powinno być używane tylko podczas naprawdę intensywnej mgły.

W warunkach ograniczonej widoczności kierujący ma obowiązek używania świateł także podczas zatrzymania auta wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Dlatego nie wyłączajmy ich jeśli podczas mgły czy deszczu staniemy np. na przejeździe kolejowym.

W praktyce oprócz wiedzy kiedy wolno używać świateł przeciwmgielnych przednich ważne jest też ich umiejętne stosowanie. Za sprawą odpowiedniego  kształtu wiązki światła, oświetlającej przestrzeń możliwie nisko pod warstwą mgły mają za zadanie lepiej doświetlić drogę, dlatego przydadzą się przede wszystkim podczas jazdy we mgle i w deszczu po zmroku, poza terenem zabudowanym oraz na słabo oświetlonych  drogach miejskich.

Pamiętajmy o obowiązku jazdy we mgle ze szczególną ostrożnością i dostosujmy prędkość do panujących warunków. Podczas poruszania się  w warunkach ograniczonej widoczności nawet jazda po pokonywanej na co dzień trasie może być wyzywaniem w sytuacji gdy nie dostrzeżemy w porę innych pojazdów, pieszych, koloru świateł na sygnalizatorach, ale przede wszystkim niespodziewanych przeszkód czy utrudnień. Przewidujmy – jeśli napotkamy lekką mgiełkę spodziewajmy się, że za chwile może stać się dużo bardziej gęsta i zdejmijmy zawczasu nogę z gazu. Jeśli mamy możliwość przełożenia wyjazdu w trasę, w związku z prognozowanymi zamgleniami, zróbmy to, a jeśli musimy jechać to zakładajmy, że czas jazdy może się znacząco wydłużyć a my sami dojedziemy na miejsce dużo bardziej zmęczeni niż w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.