Prowadzenie auta zawsze narzuca na kierowcę konieczność skupienia się, ale jazda nocą wymaga dodatkowo dużo większej uwagi. W tym przypadku zasada jest prosta – im lepiej widzimy, tym bezpieczniej prowadzimy pojazd, chociaż jednocześnie jaśniej nie zawsze oznacza lepiej, ale o tym opowiemy za moment.
Na pytanie, jakie światła do jazdy w nocy, często nie znają prawidłowej odpowiedzi kierowcy nawet z dużym doświadczeniem. Wielu kierowców nie wie, jakie i kiedy powinni mieć włączone światła w ciągu dnia, a co dopiero, jakie światła w nocy. Wielu kierowców użytkuje samochody, których włącznik świateł posiada pozycję AUTO i znaczna grupa jest zdania, że korzystając z tej funkcji, używa świateł poprawnie, chociaż poleganie na niej zbyt często, powoduje, że przestają się w ogóle zastanawiać nad tym, jaki rodzaj świateł powinni mieć włączony w danym momencie. Nasza szkoła bezpiecznej jazdy zachęca jednak do tego, by z działaniem poszczególnych świateł poznać się bliżej.
Przypomnijmy krótko i bardzo ogólnie, dla jasności, jakie oświetlenie posiadają nasze auta: światła pozycyjne, potocznie nazywane postojowymi, światła mijania oraz światła drogowe, potocznie zwane długimi. Są również światła do jazdy dziennej, których wolno nam używać od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Zwróćmy zatem uwagę, czy nasze auto jest wyposażone w czujnik zmierzchu, który we właściwym momencie wieczorową porą przełączy nasze światła z dziennych na światła mijania tak, aby jazda nocą była w pełni bezpieczna. Zdarza się bowiem, że kierowcy jeżdżą cały rok ze światłami do jazdy dziennej, nie będąc świadomym zagrożenia, w jakim się znajdują. Światła do jazdy dziennej po zmroku nie dają właściwego oświetlenia drogi prowadzącemu pojazd, ale pamiętajmy, że występują tylko z przodu. Zatem tył naszego pojazdu jest nieoświetlony, a więc może być niewidoczny dla innych uczestników ruchu. Jazda samochodem w nocy wymaga zatem wiedzy oraz szczególnej ostrożności.
napisz do nas
Pamiętajmy również o światłach drogowych, których możemy używać poza terenem zabudowanym, od zmierzchu do świtu, ale tylko, jeśli nie oślepiamy innych uczestników ruchu. Jazda samochodem w nocy na tych światłach powinna być szczególnie ostrożna, aby nie doprowadzić do tzw. efektu olśnienia kierowcy nadjeżdżającego z naprzeciwka. To bardzo niebezpieczne zjawisko, które następuje, kiedy w porę nie wyłączymy długich świateł i wiązka światła oślepi innego kierującego. Przez dosłownie kilka chwil od takiej sytuacji kierujący nie widzi kompletnie nic, co może być śmiertelnym zagrożeniem dla niego samego i innych.
Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt – sprawne światła obrysowe na samochodach ciężarowych. Powinniśmy widzieć je nawet zza wzniesienia, właśnie po dostrzeżeniu tego rodzaju świateł na szczycie kabiny. Podczas manewru wyprzedzania auta, które ma włączone światła drogowe, w momencie, gdy zrównamy się z maską auta, które wyprzedzamy, kierowca auta wyprzedzanego powinien wyłączyć światła drogowe, natomiast my w tym momencie możemy już włączyć światła długie. Zapewni to obu kierowcom dobre oświetlenie drogi w czasie tego trudnego manewru oraz spowoduje, że żaden z nich nie będzie się oślepiał. W marce Škoda zastosowano innowacyjne rozwiązanie LED Top Matrix, które podnosi nasze bezpieczeństwo i komfort. System automatycznie przełącza światła drogowe na mijania, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba, oraz dodatkowo odpowiednio modeluje snop światła, aby dobrze doświetlać poszczególne fragmenty drogi, przy jednoczesnym nieoślepianiu innych kierowców. Efekt ten jest możliwy, dzięki temu, że każdy reflektor zbudowany jest z 24 modułów LED, którymi selektywnie zarządza komputer. Dzięki tej technologii jazda w nocy jest dużo bezpieczniejsza i bardziej komfortowa, przez co również mniej męcząca, a to ostatecznie przekłada się na nasze bezpieczeństwo.
Jazda nocą autem, kiedy ruch na drogach jest mniejszy, powoduje, że spada nasza czujność i postępuje efekt zmęczenia. Szczególnie kiedy jesteśmy w długiej trasie. Pamiętajmy o robieniu przerw podczas jazdy, tak aby nasz organizm miał czas odpocząć. Czas reakcji u wypoczętej, zdrowej osoby w ciągu dnia wynosi ok. 1 s, natomiast w nocy wydłuża się nawet o około połowę, może więc wynieść 1,5 s, co przekłada się na opóźnienie wszelkich manewrów na drodze. Zwróćmy również uwagę, że każde światło w naszej kabinie będzie nas rozpraszało. To szczególnie ważna informacja dla naszych pasażerów, wyjaśnijmy im jasno, aby nie dekoncentrowali kierowcy, używając telefonu czy włączając oświetlenie wewnątrz. Zwróćmy uwagę, że większość nawigacji podczas pory nocnej zmienia tło „mapy”, aby nas nie oślepiać.
Nocna jazda samochodem wiąże się również z zagrożeniem ze strony niedostatecznie widocznych pieszych, którzy są źle ubrani do tej pory dnia. Pamiętajmy, że po zmroku pieszy w terenie niezabudowanym ma obowiązek posiadania na sobie kamizelki odblaskowej. Nawet jeśli idziemy pobiegać do parku wieczorem lub musimy przejść dwie ulice do pobliskiego paczkomatu, warto wieczorem założyć kurtkę w jaśniejszych kolorach, dzięki której będziemy lepiej widoczni. Jazda w nocy szczególnie w obszarach zalesionych to również niebezpieczeństwo z uwagi na zwierzynę, która właśnie o tej porze szczególnie chętnie się przemieszcza. Pamiętajmy o tym podczas jazdy autem w nocy!
Światła do jazdy nocnej to jednak nie wszystko. Na koniec warto również przypomnieć o dwóch elementach, w które jest wyposażona większość samochodów, a mimo to wielu z nas zapomina o tych dobrodziejstwach techniki. Mowa o regulacji intensywności podświetlania tablicy rozdzielczej tak, aby jasność światła pozwalała nam dobrze odczytywać wszystkie informacje, ale też, aby nas to światło nie rozpraszało i nie męczyło w czasie dłuższej jazdy. Drugim elementem, o którym większość z nas często zapomina, jest regulacja wysokości świateł w zależności od stopnia obciążenia auta. Zwykle w samochodach regulację wykonuje się za pomocą pokrętła, którym możemy korygować obniżenie wiązki światła tak, aby nie oślepiać jadących z naprzeciwka. Dzięki temu jazda nocą samochodem będzie bezpieczna i komfortowa zarówno dla Ciebie, jak i innych kierowców.
Pamiętajmy, że wiedza dotycząca tego, kiedy i na jakich światłach jeździ się w nocy to jedno, a umiejętność prawidłowego włączenia ich we własnym samochodzie to drugie. Bardzo często, kiedy pojawia się mgła, kierowcy wiedzą, że powinni włączyć światła przeciwmgłowe tylne, bądź przednie, ale nie wiedzą, jak to zrobić. Właśnie dlatego warto zdecydować się na kurs bezpiecznej jazdy.
Z pewnością po tej dawce teorii, warto sprawdzić, czy na pewno wiemy, jak włączać różne rodzaje oświetlenia w naszym samochodzie. Zachęcamy też do tego, żeby dowiedzieć się więcej na temat tego, jak dokładnie wygląda droga hamowania w różnych warunkach, na czym polega zasada ograniczonego zaufania oraz jak działają systemy bezpieczeństwa w samochodach.