Strona główna » Vademecum » Jak parkować?

Jak parkować?

Safe Driving I stopień 11

Parkowanie to jedno z trudniejszy zadań podczas egzaminu na prawo jazdy. Podczas 30 godzin nauki jazdy trudno kursantowi wyczuć gabaryty pojazdu, odpowiednio kręcić kierownicą, obserwować przestrzeń wokół pojazdu i nauczyć się wykonywać te czynności jednocześnie. Dlatego spróbujemy krok po kroku przedstawić, jak się do tego przygotować i wykonać takie manewry prawidłowo.

Jeżdżąc po polskich miastach i obserwując zapakowane samochody, można bez wahania stwierdzić, że wielu kierowców ma z tym duży problem. Z czego to wynika? Dlaczego tak wielu z nich nie potrafi odpowiednio zaparkować swojego pojazdu? Czy to nonszalancja? Brak czasu czy niedostateczne umiejętności?

Przedstawione tutaj praktyczne wskazówki pomogą zarówno świeżym, jaki i doświadczonym kierowcom w sprawnym i poprawnym zaparkowaniu samochodu.

MASZ PYTANIA?

napisz do nas

    Jak prawidłowo parkować – praktyczne wskazówki

    Trening czyni mistrza, nie inaczej jest w przypadku parkowania. Im częściej będziemy je wykonywać, tym nabierzemy większej wprawy i wyczucia. Przydadzą się także cierpliwość oraz skupienie, które często mogą okazać się kluczowe. Wykonanie manewru wielokrotnie i przeanalizowanie ewentualnych błędów, które zrobiliśmy, z pewnością pozwoli nam w przyszłości na szybsze i sprawniejsze zaparkowanie.

    Aby móc poprawnie pakować, wymagana będzie od nas dokładność i precyzja. Abyśmy mogli sprawnie i szybko działać, musimy się do tego odpowiednio przygotować.

    Zaczynamy od właściwej pozycji za kierownicą. Zadbajmy o to, żeby fotel był ustawiony poprawnie, następnie dostosujmy lusterka boczne. Dzięki temu będzie nam zdecydowanie łatwiej zatrzymać się w wyznaczonym miejscu np. na chodniku czy poboczu lub obok pojazdu, koło którego będziemy pakować.

    Unikniemy także zastawiania innych samochodów, dzięki czemu inni kierowcy i pasażerowie będą mogli spokojnie wejść lub wyjść do auta i odjechać bez obaw o bliskie spotkanie naszych zderzaków. Nie zapomnijmy o dobrej widoczności oraz o sprawnych kierunkowskazach. Dzięki tym ostatnim elementom zasygnalizujemy innym uczestnikom ruchu o naszych zamiarach. Jeżeli zaparkujemy, koniecznie zabezpieczmy auto, by się nie stoczyło się i nie utrudniało ruchu.

    Aby wykonać jakiekolwiek parkowanie, należy pamiętać o kilku głównych zasadach. Dojeżdżając do miejsca pakowania zwalniamy i włączamy kierunkowskaz, aby zawczasu poinformować innych kierowców o naszych zamiarach. Wszystkie manewry wykonujemy przy niewielkich prędkościach. Musimy wykazać się precyzją i dobrym refleksem, dlatego skupmy się na tym, co robimy. Uważnie obserwujemy przestrzeń wokół pojazdu i jesteśmy gotowi, aby w każdej chwili zatrzymać pojazd. Zawsze kierujmy się złotą zasadą – patrzymy tam, gdzie jedziemy. Jeżeli wyjeżdżamy tyłem, włączamy bieg wsteczny, spoglądamy przez ramię i lusterka, dopiero wtedy możemy ruszyć!

    Dodatkowo, wyjeżdżając z miejsca zaparkowania, robimy to nadzwyczaj wolno i ostrożnie, gdyż nie mamy pewności i widoczności, czy po drodze nie porusza się inny pojazd.

    Jakie rodzaje parkowania stosować i jak je wykonać?

    Najczęstszym i jednym z łatwiejszych rodzajów jest parkowanie prostopadłe przodem. Omówimy również pakowania prostopadłe tyłem, skośne przodem i wreszcie, często przez kursantów najmniej lubiane, równoległe tyłem, zwane potocznie kopertą.

    Podczas omawiania poszczególnych rodzajów, powiemy wam również o trikach parkowania, które zdecydowania ułatwią wam szybkie wykonanie poszczególnych manewrów.

    Parkowanie prostopadłe przodem
    Najczęściej wykonywane przez kierowców, między innymi dlatego, że jest to najbardziej powszechny rodzaj dostępnych miejsc postojowych.

    Jeżeli możemy zaparkować prostopadle z lewej strony, wybierzmy to miejsce. Szerokość najazdu i większa ilość miejsca spowodują, że bez problemu powinniśmy zaparkować na raz, bez konieczności wykonywania korekty.

    Jak wykonać ten manewr krok po kroku:
    Kiedy dojeżdżamy do miejsca pakowania, zawczasu zasygnalizujmy nasz zamiar lewym kierunkowskazem.

    • Dojeżdżamy powoli do miejsca, gdzie nasze lewe lusterko boczne znajdzie się na wysokości końca samochodu, za którym chcemy zaparkować.
    • Szybko wykonujemy maksymalny skręt kierownicą w lewo.
    • Wykonujemy ten manewr przy niewielkiej prędkości, jeżeli nie mamy jeszcze odpowiedniej wprawy, zatrzymajmy się, zanim wykonamy skręt.
    • Kiedy nasz pojazd jest już ustawiony równolegle do samochodu obok nas, szybko prostujemy koła i dojeżdżamy do krawężnika. Upewnijmy się wcześniej, czy nie jest on zbyt wysoki i czy nie uszkodzimy sobie zderzaka w samochodzie. Jeżeli jest to auto o podobnych gabarytach do naszego, zatrzymujemy się na takiej wysokości, aby lusterka boczne pojazdu obok były na wysokości naszych.
    • Wyjeżdżając z miejsca zaparkowania, włączamy kierunkowskaz i obserwujemy drogę za sobą. Jeżeli będziemy chcieli jechać w lewo, musimy wyjechać tyłem w prawo i w tę stronę właśnie będziemy skręcać.
    • Podczas wyjazdu należy pamiętać, że nie możemy od razu zacząć skręcać, należy poczekać do momentu, kiedy co najmniej połowa długości samochodu opuści zapakowane miejsce. Musimy, poza spoglądaniem do tyłu, obserwować lewy przód pojazdu (wyjazd tyłem w prawo) lub prawy (wyjazd tyłem w lewo), aby nie zaczepić o zapakowany pojazd.
    • Nie mając odpowiedniej widoczności, nie posiadając odpowiednich asystentów kierowcy i czujników parkowania wykonujmy ten manewr przy prawie zerowej prędkości.

    Przy parkowaniu prostopadłym w prawo musimy odjechać trochę od prawej strony, aby móc wykonać taki manewr bez korekty. Najczęstszym błędem przy tego typu parkowaniach jest zbyt wczesny skręt kierownicy lub zbyt ciasny najazd do parkowania.

    Jeżeli skręciliśmy kierownicą zbyt szybko, odpuśćmy promień skrętu i zacznijmy dokręcać dopiero w drugiej fazie manewru.

    Parkowanie prostopadłe tyłem
    Niektórzy kierowcy nie lubią lub nie potrafią tak parkować. Jeżeli wjeżdżamy i mamy więcej miejsca, stosujmy taki rodzaj parkowania. Umożliwi nam on szybkie i sprawne wyjechanie, szczególnie, kiedy po naszym powrocie do auta okaże się, że zrobiło się ciasno na parkingu.

    Jak to wykonać krok po kroku:

    • Dojeżdżamy tak, aby tył naszego samochodu znalazł się za samochodem, za którym chcemy zaparkować.
    • Oddalmy się około 1,5 metra od pojazdów, pomiędzy którymi będziemy parkować. Jeżeli podjedziemy zbyt blisko, konieczna będzie korekta w parkowaniu.
    • Spoglądamy w tylny prawy róg szyby (trójkątna mała szyba w samochodzie), kiedy zobaczymy w nim koniec samochodu, za którym chcemy zaparkować skręcamy maksymalnie kierownicą.
      Jadąc do tyłu, kontrolujemy w lusterkach bocznych prawą i lewą stronę samochodu.
    • Jeżeli zbyt szybko wykonaliśmy skręt w prawo i zbliżamy się do samochodu z prawej strony, odpuszczamy promień skrętu i dokręcamy mocniej w drugiej fazie.
    • Kiedy jesteśmy ustawieni równo względem samochodów obok nas, prostujemy koła.
    • Wsuwamy się do momentu, kiedy lusterka boczne samochodów obok nas zrównają się z naszymi.
    • Jeżeli wjechaliśmy zbyt ciasno lub mamy mało miejsca, wykonujemy korektę, podjeżdżając do przodu i korygując tor jazdy.

    Parkowanie skośne przodem
    Jest to najłatwiejszy manewr parkowania samochodem. Nie musimy być daleko od pojazdu, koło którego zamierzamy parkować.

    • Kiedy nasze lusterko boczne minie samochód, koło którego chcemy zaparkować, skręcamy maksymalnie w prawo.
    • Dojeżdżamy na tak skręconych kołach do momentu, aż nasz samochód będzie równolegle do samochodu obok. Nie zapominajmy o kontrolowaniu lewej strony, aby nie zaczepić o pojazd, który tam stoi.
    • Prostujemy koła i dojeżdżamy do krawężnika.
    • Ze względu na brak dostatecznej widoczności, wyjazd z takiego miejsca będzie trochę bardziej kłopotliwy.
    • Jeżeli tył naszego pojazdu zrówna się z tyłem samochodu, koło którego zaparkowaliśmy, skręcamy maksymalnie kierownicę.
    • Pamiętajmy, że skręcając w prawo, kontrolujemy również lewy przód pojazdu.

    Parkowanie równoległe tyłem
    Wielu kierowców nie potrafi tak parkować lub próbuje pakować w ten sposób przodem, wykonując w ciasnym miejscu wiele nieudolnych korekt. Ten manewr jest również zmorą podczas egzaminu na prawo jazdy.

    Jak się go nauczyć dobrze i skutecznie?

    Krok po kroku wyjaśnimy, jak to zrobić. Omówimy tutaj manewr parkowania z prawej strony.

    • Znajdujemy odpowiednio duże miejsce do zaparkowania – około 1,5 długości naszego pojazdu.
    • Dojeżdżając do miejsca parkowania, zawczasu włączmy kierunkowskaz, aby zasygnalizować wykonywany manewr. Pamiętajmy o odjechaniu od zaparkowanych pojazdów na odległość około metra.
    • Przejeżdżamy obok samochodu, koło którego chcemy zaparkować i zatrzymujemy się.
    • Cofamy do momentu, aż przez prawe ramię w małej trójkątnej szybce bocznej zobaczymy koniec pojazdu, za który chcemy wjechać.
    • Zatrzymujemy pojazd lub, jeżeli potrafimy to zrobić bez zatrzymania, bardzo szybko wykonujemy skręt kierownicą w prawo do oporu.
    • Trzymamy tak skręconą kierownicę do momentu, aż samochód osiągnie kąt 45 stopni względem samochodu, koło którego parkujemy.
    • Prostujemy całkowicie koła i obserwujemy krawężnik w prawym lusterku, które musi być dobrze ustawione.
    • Kiedy stracimy go z oczu, wykonujemy maksymalny skręt w lewą stronę i kiedy auto się wyprostuje, szybko odkręcamy kierownicę, aż koła się wyprostują.
    • Warto pamiętać, że przy małej ilości miejsca, być może będę potrzebne korekty takiego manewru. Jeżeli wjedziemy za płytko, lepiej rozpocząć manewr od początku niż stracić mnóstwo czasu na jego korygowanie.
    • W przypadku parkowania z lewej strony, wszystko robimy analogicznie, jakbyśmy parkowali z tej właśnie strony.

    We współczesnych samochodach mamy mnóstwo systemów, które ułatwiają nam parkowanie. Przy małej ilości miejsca często można polegać na nich bardziej niż na umiejętnościach statystycznego kierowcy. Pamiętajmy jednak, że dobry kierowca to taki, który pozna samochód, zrozumie jego działanie, a systemy asystujące będzie wykorzystywał wtedy, kiedy oceni, że może mieć problem z wykonaniem trudnego manewru.

    Bezpieczna jazda

    W tym dziale dowiesz się wszystkiego czego powinieneś wiedzieć o tym jak zwiększyć bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów podczas podróży samochodem.

    Eco jazda

    Czyli o tym jak obniżyć możesz obniżyć zużycie paliwa, koszty eksploatacji i ubezpieczenia, a jednocześnie podnieść bezpieczeństwo podróży.

    Off road

    Posiadasz auto terenowe albo SUV-a? Tutaj dowiesz jakie możliwości skrywa w sobie Twój pojazd i jak możesz je wykorzystać nie tylko w terenie.

    Elektryki

    Tu znajdziesz wszystko to co kierowca lub przyszły użytkownik samochodu elektrycznego powinien wiedzieć. W dziale tym obalimy także wiele popularnych mitów.

    Extra

    Czyli wszystko to, co poprawi komfort podróży, uchroni auto przed niepotrzebnymi awariami, a także pozwoli zaoszczędzić Tobie czas i pieniądze.
    PEŁNA LISTA ARTYKUŁÓW
    WP_Query Object ( [query] => Array ( [post_type] => product [tax_query] => Array ( [relation] => AND [0] => Array ( [taxonomy] => product_cat [field] => term_id [terms] => Array ( [0] => 22 ) ) [1] => Array ( [taxonomy] => product_tag [field] => slug [terms] => Array ( [0] => voucher ) [operator] => IN ) ) ) [query_vars] => Array ( [post_type] => product [tax_query] => Array ( [relation] => AND [0] => Array ( [taxonomy] => product_cat [field] => term_id [terms] => Array ( [0] => 22 ) ) [1] => Array ( [taxonomy] => product_tag [field] => slug [terms] => Array ( [0] => voucher ) [operator] => IN ) ) [error] => [m] => [p] => 0 [post_parent] => [subpost] => [subpost_id] => [attachment] => [attachment_id] => 0 [name] => [pagename] => [page_id] => 0 [second] => [minute] => [hour] => [day] => 0 [monthnum] => 0 [year] => 0 [w] => 0 [category_name] => [tag] => [cat] => [tag_id] => [author] => [author_name] => [feed] => [tb] => [paged] => 0 [meta_key] => [meta_value] => [preview] => [s] => [sentence] => [title] => [fields] => [menu_order] => [embed] => [category__in] => Array ( ) [category__not_in] => Array ( ) [category__and] => Array ( ) [post__in] => Array ( ) [post__not_in] => Array ( ) [post_name__in] => Array ( ) [tag__in] => Array ( ) [tag__not_in] => Array ( ) [tag__and] => Array ( ) [tag_slug__in] => Array ( ) [tag_slug__and] => Array ( ) [post_parent__in] => Array ( ) [post_parent__not_in] => Array ( ) [author__in] => Array ( ) [author__not_in] => Array ( ) [orderby] => menu_order [order] => ASC [ignore_sticky_posts] => [suppress_filters] => [cache_results] => 1 [update_post_term_cache] => 1 [lazy_load_term_meta] => 1 [update_post_meta_cache] => 1 [posts_per_page] => 3 [nopaging] => [comments_per_page] => 50 [no_found_rows] => [taxonomy] => product_cat [term_id] => 22 ) [tax_query] => WP_Tax_Query Object ( [queries] => Array ( [relation] => AND [0] => Array ( [taxonomy] => product_cat [terms] => Array ( [0] => 22 ) [field] => term_id [operator] => IN [include_children] => 1 ) [1] => Array ( [taxonomy] => product_tag [terms] => Array ( [0] => voucher ) [field] => slug [operator] => IN [include_children] => 1 ) ) [relation] => AND [table_aliases:protected] => Array ( [0] => wp_term_relationships [1] => tt1 ) [queried_terms] => Array ( [product_cat] => Array ( [terms] => Array ( [0] => 22 ) [field] => term_id ) [product_tag] => Array ( [terms] => Array ( [0] => voucher ) [field] => slug ) ) [primary_table] => wp_posts [primary_id_column] => ID ) [meta_query] => WP_Meta_Query Object ( [queries] => Array ( ) [relation] => [meta_table] => [meta_id_column] => [primary_table] => [primary_id_column] => [table_aliases:protected] => Array ( ) [clauses:protected] => Array ( ) [has_or_relation:protected] => ) [date_query] => [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS wp_posts.ID FROM wp_posts LEFT JOIN wp_term_relationships ON (wp_posts.ID = wp_term_relationships.object_id) LEFT JOIN wp_term_relationships AS tt1 ON (wp_posts.ID = tt1.object_id) WHERE 1=1 AND ( wp_term_relationships.term_taxonomy_id IN (22) AND tt1.term_taxonomy_id IN (21) ) AND ((wp_posts.post_type = 'product' AND (wp_posts.post_status = 'publish' OR wp_posts.post_status = 'acf-disabled' OR wp_posts.post_status = 'wc-dp_double' OR wp_posts.post_status = 'wc-zapisany'))) GROUP BY wp_posts.ID ORDER BY wp_posts.menu_order ASC LIMIT 0, 3 [posts] => Array ( [0] => WP_Post Object ( [ID] => 516 [post_author] => 2 [post_date] => 2022-01-29 19:41:12 [post_date_gmt] => 2022-01-29 18:41:12 [post_content] => Pełne szkolenie z bezpiecznej jazdy na ŠKODA Autodrom Poznań, czas: 7 h, grupa 10 os., nowe auta szkoleniowe marki ŠKODA, przerwa obiadowa. Najczęściej wybierane szkolenie zarówno przez firmy, jak i osoby indywidualne ze względu na najlepszy stosunek jakości do ceny. [post_title] => Safe Driving I stopień [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => safe-driving-i-stopien [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-06-28 15:40:48 [post_modified_gmt] => 2022-06-28 13:40:48 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.szkola-auto.pl/?post_type=product&p=516 [menu_order] => 734 [post_type] => product [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 1 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 516 [post_author] => 2 [post_date] => 2022-01-29 19:41:12 [post_date_gmt] => 2022-01-29 18:41:12 [post_content] => Pełne szkolenie z bezpiecznej jazdy na ŠKODA Autodrom Poznań, czas: 7 h, grupa 10 os., nowe auta szkoleniowe marki ŠKODA, przerwa obiadowa. Najczęściej wybierane szkolenie zarówno przez firmy, jak i osoby indywidualne ze względu na najlepszy stosunek jakości do ceny. [post_title] => Safe Driving I stopień [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => safe-driving-i-stopien [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-06-28 15:40:48 [post_modified_gmt] => 2022-06-28 13:40:48 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.szkola-auto.pl/?post_type=product&p=516 [menu_order] => 734 [post_type] => product [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 1 [max_num_pages] => 1 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => 1 [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => [is_tax] => 1 [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => [is_privacy_policy] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_favicon] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => 1 [query_vars_hash:WP_Query:private] => cba9c41348fa44bc7c1dab467014bf28 [query_vars_changed:WP_Query:private] => 1 [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) ) 516