Szkoła-Auto » Vademecum » Jazda w Terenie – Najważniejsze Zasady

Jazda w Terenie – Najważniejsze Zasady

jazda w terenie skoda

Jazda terenowa samochodem, czy to w formie rekreacyjnej czy profesjonalnej, znacząco różni się od jazdy po drogach utwardzonych i wymaga od kierowcy odpowiedniej wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Pokonywanie trudnych przeszkód terenowych bywa ekscytujące, ale mimo niskich prędkości może być niebezpieczne. Nietrudno też o uszkodzenie pojazdu. W tym krótkim poradniku postaramy się przybliżyć najważniejsze zasady jazdy w terenie właśnie po to, by offroad dawał kierowcy jak najwięcej satysfakcji, a jak najmniej powodów do zmartwień.

MASZ PYTANIA?

napisz do nas

    Przygotowanie pojazdu

    Do pokonywania trudnego terenu konieczne lub zalecane są:

    Napęd 4×4 i reduktor

    Reduktor odróżnia typową terenówkę od SUV-a. Bez niego istnieje ryzyko spalenia sprzęgła lub uszkodzenia skrzyni automatycznej. Reduktor zwalnia wszystkie przełożenia skrzyni biegów, umożliwiając wolną i precyzyjną jazdę z wykorzystaniem maksymalnego momentu obrotowego.

    Duży prześwit

    Zapobiega utknięciu pojazdu na przeszkodzie terenowej. Najłatwiejszym sposobem na jego zwiększenie jest montaż opon o większej średnicy niż fabryczne, połączony z podniesieniem zawieszenia w celu zmieszczenia większych kół. Bezpieczny dla podzespołów i najczęściej stosowany lift wykonuje się na 2 cale.

    Opony terenowe

    To podstawa utrzymania trakcji w terenie. Najlepiej sprawdzą się opony MT (Mud Terrain), w przypadku tras bez głębokiego błota, wystarczą bardziej uniwersalne opony AT (All Terrain). Istotne są: wysoki profil opon umożliwiający jazdę na zmniejszonym ciśnieniu w celu zwiększenia przyczepności, a także odporność opon na uszkodzenia mechaniczne.

    Osłony podwozia i stalowe progi
    Zapewniają ochronę wrażliwych elementów podwozia i karoserii przed uszkodzeniami podczas pokonywania przeszkód terenowych.

    Wyciągarka

    Nieodzowna podczas samotnych wyjazdów, a w przypadku wyjazdów grupowych, bezpieczniejsza niż wyciąganie z opresji przez drugie auto. Popularne kiedyś stalowe liny wyciągarek zostały wyparte przez syntetyczne – przyjaźniejsze w obsłudze i bezpieczniejsze.

    Taśmy, liny, szekle

    Niezbędne w każdym aucie jeżdżącym w terenie do asekuracji czy wyciągania. Z atestem, dostosowane do masy samochodu. Do wyciągania przez drugie auto należy stosować wyłącznie tzw. liny lub taśmy kinetyczne. Ważne są też pewne i mocne punkty mocowania liny do auta.

    Inny osprzęt

    Podnośnik terenowy, zwany też kolejowym lub farmerskim, przydaje się do podnoszenia auta za progi, zderzaki lub koła. Trapy, czyli najazdy do podkładania pod koła, łopata czy siekiera – to wszystko w sprawnych rękach może pomóc w wyciągnięciu auta unieruchomionego przez przeszkodę terenową.

    Technika jazdy offroad

    Odpowiednio przygotowany i wyposażony samochód to za mało, jeśli kierowca nie zna podstawowych zasad jazdy w terenie. Na początek wystarczy przyswoić najważniejsze z nich:

    Dobór właściwego biegu

    Miej zapas momentu obrotowego, samochód nie może się zatrzymać w głębokim błocie, na piasku i podjazdach, bo nie ruszy z miejsca. W trudnym terenie, wymagającym precyzji i niskich prędkości oraz na stromych podjazdach i zjazdach, zawsze używaj reduktora, w autach z manualną skrzynią najczęściej używane będą 2. i 3. bieg.

    Strome podjazdy i zjazdy

    Na wzniesienia wjeżdżaj z lekkim rozpędem na biegu, który umożliwi wjazd bez redukowania, wciskając zdecydowanie pedał gazu i odpuszczając go lekko, tuż przed osiągnięciem wierzchołka. Unikaj trawersowania zbocza, wjeżdżaj i zjeżdżaj prostopadle do wzniesienia. Zjeżdżaj ze stromej góry na reduktorze oraz 2. lub 1. biegu, w miarę możliwości nie używając hamulców.

    Jazda po błocie

    Na odcinki z głębokim błotem wjeżdżaj z dużym rozpędem. Pamiętaj, że tylko opony z agresywnym bieżnikiem MT (Mud Terrain) zapewnią trakcję na błocie. Wszystkie inne będą się zaklejać, uniemożliwiając dalszą jazdę. Jak wyjechać z błota, jeśli utkniemy? Spróbuj nieco wycofać, aby nabrać trochę rozpędu i ponownie zaatakuj problematyczny fragment. Jeśli błoto zatrzyma cię chociaż kawałek dalej niż poprzednio, próbuj ponownie do skutku. Możesz też spróbować szybkich, krótkich ruchów kierownicą w lewo i prawo, po to, by opony szukały sobie przyczepności. Jeśli utkniesz na dobre, nie pogarszaj swojej sytuacji dając więcej gazu, bo samochód ugrzęźnie jeszcze głębiej. To już czas na użycie wyciągarki lub pomoc drugiego auta z liną kinetyczną do wyciągania. Jeśli jedno i drugie nie jest możliwe, próbuj podnieść auto na podnośniku terenowym typu Hi-lift, aby podłożyć pod koła kamienie, gałęzie, itp.

    Trawersy

    Jazda w poprzek wzniesienia może grozić przewróceniem auta, istotny jest środek ciężkości samochodu. Jedź bardzo rozważnie, wykorzystaj pasażerów stojących na progach do dociążania boku pojazdu. W sytuacji, gdy samochód zaczyna się zsuwać bokiem lub przewracać, skręć koła w dół zbocza, nigdy w górę!

    Jazda w głębokim piasku

    Zmniejsz ciśnienie w oponach do 1.2 – 1.5 bara, rozpędź się zdecydowanie, jedź, nie odpuszczając gazu. Koniecznie unikaj zatrzymania pojazdu. Agresywny bieżnik opony MT będzie zwiększał jej tendencję do zakopywania się, lepiej sprawdzą się tu opony uniwersalne AT.

    Jazda w koleinach

    Nie walcz z koleinami, próba wyjechania z nich często skazana jest na niepowodzenie, a dodatkowo może spowodować poślizg i obrócenie auta w poprzek drogi. Jeśli koleiny są tak głębokie, że istnieje ryzyko zawieszenia się pojazdu, wycofaj i spróbuj wziąć koleiny „okrakiem”, jadąc obok nich.

    Przejazdy przez głęboką wodę

    Przed wjazdem wyjdź z auta, sprawdź głębokość wody i zaplanuj przejazd tak, aby ominąć miejsca, w których mogą znajdować się podwodne przeszkody czy głębie. Wjeżdżaj do wody niezbyt szybko, ale ze stałą prędkością, dzięki czemu pojazd będzie pchać falę. Dzięki temu na wysokości komory silnika poziom wody będzie niższy i trudniej będzie zalać silnik. Nie wjeżdżaj do głębokiej wody, jeśli nie masz wyprowadzonego wysoko chwytu powietrza do silnika (snorkel), odpowietrzeń mostów, skrzyni biegów i reduktora oraz zabezpieczonej przed wodą instalacji wysokiego napięcia w silniku benzynowym.

    Pokonywanie rowów

    Przez rowy przejeżdżaj po skosie. Pokonując rów prostopadle łatwiej jest utknąć, jeśli zderzak samochodu wbije się w ziemię po drugiej stronie.

    Bezpieczeństwo w terenie

    Aby jazda offroad pozostawiała same przyjemne wspomnienia, a kierowcy i pasażerowie wracali do domu bez urazów, należy przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa:

    Zawsze miej zapięte pasy i wymagaj tego od pasażerów.

    Zabezpiecz luźne przedmioty.

    Wyłącz poduszkę bezpieczeństwa pasażera.

    Podczas jazdy szyby powinny być zamknięte – nie uderzą nas gałęzie, a w przypadku przewracania auta kierowca nie połamie ręki, chcąc odruchowo się podeprzeć.

    Nie ruszaj za poprzedzającym pojazdem na stromych podjazdach i zjazdach, dopóki jego kierowca nie zakończy tego manewru.

    Używaj rękawic roboczych do prac przy wyciąganiu samochodu.

    W trakcie wyciągania przez drugie auto, w samochodzie zostaje wyłącznie kierowca, osoby na zewnątrz muszą znaleźć się poza zasięgiem zrywającej się liny.

    Rozpoznaj teren przed wjazdem na trudny odcinek.

    Po przyswojeniu podstawowych zasad dotyczących techniki i bezpieczeństwa oraz odpowiednim przygotowaniu auta, możemy rozpocząć przygodę z offroadem. Nic jednak nie pomoże nam na początku tak bardzo, jak wspólna jazda w terenie z bardziej doświadczonymi kierowcami lub skorzystanie z oferty szkół jazdy terenowej.

    Bezpieczna jazda

    W tym dziale dowiesz się wszystkiego czego powinieneś wiedzieć o tym jak zwiększyć bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów podczas podróży samochodem.

    Eco jazda

    Czyli o tym jak obniżyć możesz obniżyć zużycie paliwa, koszty eksploatacji i ubezpieczenia, a jednocześnie podnieść bezpieczeństwo podróży.

    Off road

    Posiadasz auto terenowe albo SUV-a? Tutaj dowiesz jakie możliwości skrywa w sobie Twój pojazd i jak możesz je wykorzystać nie tylko w terenie.

    Elektryki

    Tu znajdziesz wszystko to co kierowca lub przyszły użytkownik samochodu elektrycznego powinien wiedzieć. W dziale tym obalimy także wiele popularnych mitów.

    Extra

    Czyli wszystko to, co poprawi komfort podróży, uchroni auto przed niepotrzebnymi awariami, a także pozwoli zaoszczędzić Tobie czas i pieniądze.
    PEŁNA LISTA ARTYKUŁÓW