Strona główna » Vademecum » Droga hamowania – czym jest i od czego zależy?

Droga hamowania – czym jest i od czego zależy?

systemy hamowania skoda

Hamowanie awaryjne to jeden z podstawowych manewrów stosowanych w celu uniknięcia kolizji. Teoretycznie każdy kierowca wie jak zahamować w sytuacji podbramkowej, ale ponieważ umiejętność hamowania awaryjnego nie jest wymagana w procesie kształcenia i egzaminowania kandydatów na kierowców samochodów, to w praktyce kierujący autami często hamują zbyt słabo, a zdecydowana większość z nich nie ma pojęcia jaka jest droga hamowania samochodu z różnych prędkości i na różnych nawierzchniach. W tym artykule postaramy się szczegółowo wyjaśnić czym jest droga hamowania oraz od czego zależy jej długość, wspomnimy też o całkowitej drodze zatrzymania pojazdu, której częścią składową jest właśnie droga hamowania.

MASZ PYTANIA?

napisz do nas

    Droga Hamowania – Definicja

    Według definicji, droga hamowania jest to dystans wyrażony w metrach przebyty przez pojazd od momentu uruchomienia przez kierowcę układu hamulcowego do całkowitego zatrzymania się. Ponieważ przy delikatnie wciśniętym pedale hamulca ten dystans może być bardzo duży przyjęło się, że w celach porównawczych podaje się drogę hamowania pojazdu uzyskaną w wyniku intensywnego hamowania awaryjnego na równej i suchej nawierzchni asfaltowej.

    Od czego zależy droga hamowania?

    Zadając sobie pytanie od czego zależy droga hamowania chyba pierwszym skojarzeniem, które przychodzi na myśl jest prędkość pojazdu. Faktycznie ma kluczowe znaczenie, natomiast czynników mających wpływ na drogę hamowania jest znacznie więcej. Masa i rodzaj pojazdu, opony, stan techniczny, systemy bezpieczeństwa aktywnego wspierające kierowcę podczas hamowania, warunki atmosferyczne i stan nawierzchni wpływające na przyczepność, wreszcie umiejętności kierowcy – wszystko to będzie wpływać na drogę hamowania.
    W przypadku suchej, równej i czystej nawierzchni asfaltowej droga hamowania samochodu osobowego wyniesie ok. 8.5 – 9 metrów z prędkości 50 km/h., ale tylko w przypadku nowoczesnego auta o nienagannym stanie technicznym i na dobrych oponach. Niestety w polskich realiach prędkość obowiązująca w terenie zabudowanym jest często przekraczana, wielu kierowców jeździ po mieście 70 km/h bez świadomości, że hamowanie z takiej prędkości wymaga dwukrotnie większego dystansu niż w przypadku 50 km/h. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ droga hamowania pojazdu rośnie z kwadratem prędkości, co oznacza że dwukrotnie wyższa prędkość to czterokrotnie dłuższa droga hamowania, zaś trzykrotne zwiększenie prędkości skutkuje aż dziewięciokrotnym jej wydłużeniem. W związku z tym hamując ze 100 km/h spodziewajmy się, że auto zatrzyma się po niecałych 40 metrach. Rekordziści w tej konkurencji, supersportowe, wyprodukowane w niewielkich seriach auta są w stanie zahamować ze 100 km/h na dystansie niecałych 30 metrów.
    Samochody osobowe, mimo że często różniące się od siebie znacznie gabarytami, mają drogę hamowania na podobnym poziomie – cięższe auta osobowe mają odpowiednio duże tarcze hamulcowe i zaciski, by umożliwić zatrzymanie na podobnym dystansie co auta małe i lekkie. Terenówki, auta dostawcze, kampery, ciężarówki i autobusy potrzebują już zdecydowanie więcej miejsca do zatrzymania, im większa masa tym droga hamowania będzie dłuższa, można zakładać że w przypadku załadowanych nowoczesnych ciężarówek droga hamowania będzie ok 1,5 raza dłuższa od samochodów osobowych. Również motocykle, mimo znacznie niższej masy mają drogę hamowania nieznacznie dłuższą niż auta, ponieważ hamuje tam przede wszystkim pojedyncze przednie koło wytwarzając mniejszą siłę tarcia niż w przypadku 4 kół samochodu.
    Na długość drogi hamowania wpływ mają opony, w przypadku hamowania na suchej nawierzchni różnice między oponami klasy premium a budżetowymi nie są duże, natomiast sytuacja zmienia się mocno podczas hamowania na nawierzchniach o zmniejszonej przyczepności jak mokry asfalt czy śnieg. Należy pamiętać, że im bardziej zużyty jest bieżnik opony, tym trudniej jest jej odprowadzać wodę co zmniejsza jej przyczepność i wydłuża drogę hamowania.
    Kolejnym istotnym czynnikiem jest stan techniczny pojazdu a konkretnie amortyzatorów i układu hamulcowego. Amortyzatory ze sprawnością na poziomie 50% wydłużą drogę hamowania z 50 km/h o 2 metry, zaś skorodowane czy nierówno zużyte tarcze hamulcowe zwiększą ten dystans jeszcze bardziej.
    Podczas hamowania na nawierzchniach o zmniejszonej przyczepności samochody z układem ABS zatrzymają się na krótszym dystansie niż auta bez tego systemu a dodatkowo umożliwią kierowcy manewrowanie autem podczas tego manewru. Z kolei system BAS lub HBA, w który wyposażone są niektóre auta, wytworzy za nas maksymalne ciśnienie w układzie hamulcowym i podciągnie pedał do podłogi w momencie nagłego zerwania nogi z pedału gazu i szybkiego wciśnięcia hamulca skracając tym samym reakcję układu hamulcowego i drogę hamowania.

    Przyczepność opon a droga hamowania

    Kolejnym istotnym czynnikiem wpływającym na długość drogi hamowania jest wynikająca z warunków atmosferycznych zmniejszona przyczepność opon. Droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłuży się bardziej lub mniej – podczas delikatnych opadów będzie krótsza niż podczas ulewy, z kolei w pierwszych minutach deszczu po długim okresie bez opadów lub w przypadku hamowania na mokrych liściach wydłuży się jeszcze bardziej. Zalegający na drodze śnieg wydłuży drogę hamowania około trzykrotnie w porównaniu do suchego asfaltu a najgorszym koszmarem kierowcy będzie gołoledź czyli warstewka lodu na jezdni, zwiększająca drogę hamowania kilkukrotnie i wymuszająca jazdę z bardzo małą prędkością.
    Do wykorzystania optymalnych możliwości samochodu, jego układu hamulcowego i systemów bezpieczeństwa konieczna jest prawidłowa technika hamowania awaryjnego. W samochodach z układem ABS, który od 2004 roku należy do obowiązkowego wyposażenia pojazdów w UE, a w Polsce od 2006 roku, bez względu na rodzaj nawierzchni i stopień przyczepności, jak najszybciej i jak najmocniej kopiemy w pedał hamulca z jednoczesnym wciśnięciem pedału sprzęgła (przy manualnej skrzyni biegów) i trzymamy hamulec wciśnięty z pełną siłą aż do zatrzymania samochodu. Podczas hamowania awaryjnego nogi i ręce muszą pozostać ugięte, a oparcie musi być tak wypionowane aby niemożliwe było wysunięcie tułowia w górę, co skutkowałoby zmniejszeniem nacisku na pedał hamulca, a w przypadku kolizji groziłoby złamaniem wyprostowanej w kolanie nogi.

    Podsumowanie

    Na koniec warto zwrócić uwagę na całkowitą drogę zatrzymania samochodu często myloną z drogą hamowania. Składa się na nią dystans pokonywany przez samochód w czasie reakcji kierowcy oraz sama droga hamowania pojazdu. Zakłada się, że czas reakcji na nagłe wydarzenie na drodze wynosi u przeciętnego kierowcy około 1 sekundy, a w takim czasie samochód poruszający się z prędkością 50 km/h przejeżdża ok. 14 m, czyli więcej niż wynosi sama droga hamowania. Przy 70 km/h będzie to 20 m a przy 100 km/h już 28m. Im większa koncentracja kierowcy tym krótszy jest czas jego reakcji, a sama gotowość do hamowania poprzez trzymanie nogi w gotowości nad pedałem hamulca jest w stanie skrócić dystans przejeżdżany przez auto w czasie reakcji kierowcy nawet o połowę.

    Bezpieczna jazda

    W tym dziale dowiesz się wszystkiego czego powinieneś wiedzieć o tym jak zwiększyć bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów podczas podróży samochodem.

    Eco jazda

    Czyli o tym jak obniżyć możesz obniżyć zużycie paliwa, koszty eksploatacji i ubezpieczenia, a jednocześnie podnieść bezpieczeństwo podróży.

    Off road

    Posiadasz auto terenowe albo SUV-a? Tutaj dowiesz jakie możliwości skrywa w sobie Twój pojazd i jak możesz je wykorzystać nie tylko w terenie.

    Elektryki

    Tu znajdziesz wszystko to co kierowca lub przyszły użytkownik samochodu elektrycznego powinien wiedzieć. W dziale tym obalimy także wiele popularnych mitów.

    Extra

    Czyli wszystko to, co poprawi komfort podróży, uchroni auto przed niepotrzebnymi awariami, a także pozwoli zaoszczędzić Tobie czas i pieniądze.
    PEŁNA LISTA ARTYKUŁÓW
    WP_Query Object ( [query] => Array ( [post_type] => product [tax_query] => Array ( [relation] => AND [0] => Array ( [taxonomy] => product_cat [field] => term_id [terms] => Array ( [0] => 22 ) ) [1] => Array ( [taxonomy] => product_tag [field] => slug [terms] => Array ( [0] => voucher ) [operator] => IN ) ) ) [query_vars] => Array ( [post_type] => product [tax_query] => Array ( [relation] => AND [0] => Array ( [taxonomy] => product_cat [field] => term_id [terms] => Array ( [0] => 22 ) ) [1] => Array ( [taxonomy] => product_tag [field] => slug [terms] => Array ( [0] => voucher ) [operator] => IN ) ) [error] => [m] => [p] => 0 [post_parent] => [subpost] => [subpost_id] => [attachment] => [attachment_id] => 0 [name] => [pagename] => [page_id] => 0 [second] => [minute] => [hour] => [day] => 0 [monthnum] => 0 [year] => 0 [w] => 0 [category_name] => [tag] => [cat] => [tag_id] => [author] => [author_name] => [feed] => [tb] => [paged] => 0 [meta_key] => [meta_value] => [preview] => [s] => [sentence] => [title] => [fields] => [menu_order] => [embed] => [category__in] => Array ( ) [category__not_in] => Array ( ) [category__and] => Array ( ) [post__in] => Array ( ) [post__not_in] => Array ( ) [post_name__in] => Array ( ) [tag__in] => Array ( ) [tag__not_in] => Array ( ) [tag__and] => Array ( ) [tag_slug__in] => Array ( ) [tag_slug__and] => Array ( ) [post_parent__in] => Array ( ) [post_parent__not_in] => Array ( ) [author__in] => Array ( ) [author__not_in] => Array ( ) [orderby] => menu_order [order] => ASC [ignore_sticky_posts] => [suppress_filters] => [cache_results] => 1 [update_post_term_cache] => 1 [lazy_load_term_meta] => 1 [update_post_meta_cache] => 1 [posts_per_page] => 3 [nopaging] => [comments_per_page] => 50 [no_found_rows] => [taxonomy] => product_cat [term_id] => 22 ) [tax_query] => WP_Tax_Query Object ( [queries] => Array ( [relation] => AND [0] => Array ( [taxonomy] => product_cat [terms] => Array ( [0] => 22 ) [field] => term_id [operator] => IN [include_children] => 1 ) [1] => Array ( [taxonomy] => product_tag [terms] => Array ( [0] => voucher ) [field] => slug [operator] => IN [include_children] => 1 ) ) [relation] => AND [table_aliases:protected] => Array ( [0] => wp_term_relationships [1] => tt1 ) [queried_terms] => Array ( [product_cat] => Array ( [terms] => Array ( [0] => 22 ) [field] => term_id ) [product_tag] => Array ( [terms] => Array ( [0] => voucher ) [field] => slug ) ) [primary_table] => wp_posts [primary_id_column] => ID ) [meta_query] => WP_Meta_Query Object ( [queries] => Array ( ) [relation] => [meta_table] => [meta_id_column] => [primary_table] => [primary_id_column] => [table_aliases:protected] => Array ( ) [clauses:protected] => Array ( ) [has_or_relation:protected] => ) [date_query] => [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS wp_posts.ID FROM wp_posts LEFT JOIN wp_term_relationships ON (wp_posts.ID = wp_term_relationships.object_id) LEFT JOIN wp_term_relationships AS tt1 ON (wp_posts.ID = tt1.object_id) WHERE 1=1 AND ( wp_term_relationships.term_taxonomy_id IN (22) AND tt1.term_taxonomy_id IN (21) ) AND ((wp_posts.post_type = 'product' AND (wp_posts.post_status = 'publish' OR wp_posts.post_status = 'acf-disabled' OR wp_posts.post_status = 'wc-dp_double' OR wp_posts.post_status = 'wc-zapisany'))) GROUP BY wp_posts.ID ORDER BY wp_posts.menu_order ASC LIMIT 0, 3 [posts] => Array ( [0] => WP_Post Object ( [ID] => 516 [post_author] => 2 [post_date] => 2022-01-29 19:41:12 [post_date_gmt] => 2022-01-29 18:41:12 [post_content] => Pełne szkolenie z bezpiecznej jazdy na ŠKODA Autodrom Poznań, czas: 7 h, grupa 10 os., nowe auta szkoleniowe marki ŠKODA, przerwa obiadowa. Najczęściej wybierane szkolenie zarówno przez firmy, jak i osoby indywidualne ze względu na najlepszy stosunek jakości do ceny. [post_title] => Safe Driving I stopień [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => safe-driving-i-stopien [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-06-28 15:40:48 [post_modified_gmt] => 2022-06-28 13:40:48 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.szkola-auto.pl/?post_type=product&p=516 [menu_order] => 734 [post_type] => product [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 1 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 516 [post_author] => 2 [post_date] => 2022-01-29 19:41:12 [post_date_gmt] => 2022-01-29 18:41:12 [post_content] => Pełne szkolenie z bezpiecznej jazdy na ŠKODA Autodrom Poznań, czas: 7 h, grupa 10 os., nowe auta szkoleniowe marki ŠKODA, przerwa obiadowa. Najczęściej wybierane szkolenie zarówno przez firmy, jak i osoby indywidualne ze względu na najlepszy stosunek jakości do ceny. [post_title] => Safe Driving I stopień [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => safe-driving-i-stopien [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-06-28 15:40:48 [post_modified_gmt] => 2022-06-28 13:40:48 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.szkola-auto.pl/?post_type=product&p=516 [menu_order] => 734 [post_type] => product [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 1 [max_num_pages] => 1 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => 1 [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => [is_tax] => 1 [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => [is_privacy_policy] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_favicon] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => 1 [query_vars_hash:WP_Query:private] => cba9c41348fa44bc7c1dab467014bf28 [query_vars_changed:WP_Query:private] => 1 [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) ) 516