Szkoła-Auto » Vademecum » Jazda samochodem w zimie – jak robić to dobrze

Jazda samochodem w zimie – jak robić to dobrze

enyaq winter transport 2

Obecnie prawdziwie zimowa aura, szczególnie w dużych aglomeracjach, nie utrzymuje się zbyt długo, dlatego jazda po śniegu często potrafi zaskoczyć kierowców, szczególnie tych młodszych stażem. Warto zatem wiedzieć, jak jeździć zimą samochodem, aby uniknąć zaskoczenia w sytuacji, gdy warunki na drogach staną się trudne.

MASZ PYTANIA?

napisz do nas

    Jak jeździć zimą?

    Droga zimą ma różne oblicza – można na niej napotkać śnieg, lód, błoto pośniegowe, kałuże czy nawet coraz częściej w ostatnich latach padający zimą deszcz. Wszystkie te zjawiska oznaczają zmniejszoną przyczepność opon do jezdni i każdy kierowca poruszający się w takich warunkach powinien to uwzględnić. Niestety wielu z nich nie wie, jak jeździć w zimie samochodem w sposób bezpieczny. Bardzo często kierowcy przeceniają swoje umiejętności oraz możliwości samochodu jeżdżąc po zaśnieżonych drogach z prędkościami niewiele niższymi niż latem. Pamiętajmy, że wiara w systemy bezpieczeństwa samochodu, napęd 4×4 czy dobre opony zimowe, jeżeli nie zachowamy zdrowego rozsądku, mogą być zgubne. Praw fizyki nie da się oszukać i jeśli nie dostosujemy prędkości do panujących warunków, to możemy boleśnie przekonać się o tym, jak łatwo zimą jest utracić przyczepność. Szkoła bezpiecznej jazdy pozwoli temu zapobiec.

    Technika jazdy po śniegu

    Technika jazdy po śniegu w warunkach mocno zmniejszonej przyczepności obejmuje unikanie poślizgu kół napędowych podczas ruszania z miejsca, dlatego w autach ze skrzynią manualną zaleca się ruszanie z drugiego biegu. Z tego samego powodu jazda automatem po śniegu powinna charakteryzować się wcześniejszym, niż w sprzyjających warunkach atmosferycznych, odpuszczaniem gazu w celu wymuszenia zmiany biegu na wyższy. Jeżeli pojazd oferuje taką możliwość, warto używać trybu jazdy po śniegu. Jazda po śniegu, w warunkach zmniejszonej przyczepności podłoża powinna być defensywna, przewidująca, wolniejsza, z trzymaniem większego niż zwykle odstępu do poprzedzających pojazdów. Kierowca powinien obserwować drogę daleko przed sobą i być skoncentrowanym na jeździe. Zbyt gwałtowne ruchy kierownicą i nadużywanie gazu podczas jazdy samochodem po śniegu mogą doprowadzić do poślizgu, dlatego należy prowadzić auto spokojnie i płynnie. Jeśli mamy manualną skrzynię, to podczas zmiany pasa ruchu wymagającej przejechania przez pryzmę odgarniętego śniegu warto wcisnąć sprzęgło, unikniemy wtedy szarpnięcia, które często pojawia się w takim momencie.

    Wyjeżdżając zimą w góry, nie zapomnijmy o pasujących do naszego rozmiaru kół łańcuchach, których zakładanie na oś napędową naszego auta musimy koniecznie przećwiczyć jeszcze przed wyjazdem. Warto też ukończyć kurs bezpiecznej jazdy.

    marcel strauss UpbHibRx7ZI unsplash scaled

    Jak jeździć zimą pod górę?

    Jazda po śniegu pod górę może stać się niemożliwa, jeżeli zatrzymamy się podczas podjazdu lub będziemy zrywali przyczepność dodając zbyt dużo gazu. Pod ośnieżone wzniesienia wjeżdżamy ciągiem, z wykorzystaniem rozpędu, jadąc na takim biegu, aby obroty silnika mieściły się w zakresie, w którym osiągany jest maksymalny moment obrotowy, dzięki czemu nie będziemy musieli redukować biegu na podjeździe. W pojazdach z automatyczną skrzynią nie musimy się tym przejmować, ponieważ automat sam dobierze właściwe przełożenie. Zjazd z góry po śniegu powinien odbywać się z małą prędkością na takim przełożeniu skrzyni biegów manualnej lub automatycznej (tryb ręcznego wyboru przełożenia), aby pojazd nie przyspieszał na zjeździe, a kierowca nie musiał zbyt często naciskać na pedał hamulca.

    kimon maritz 1 ISIwuBMiw unsplash scaled

    Bez wątpienia najgorszym scenariuszem jazdy samochodem po śniegu jest możliwość wystąpienia gołoledzi. Kiedy na drogach pojawia się warstewka lodu, najlepszym pomysłem będzie zrezygnowanie z jazdy. Jeśli jest to niemożliwe, kierowcy powinni radykalnie zmniejszyć prędkość, ze względu na zwielokrotnioną drogę hamowania samochodu w takich warunkach, oraz unikać podjazdów i zjazdów z oblodzonych wzniesień. W sytuacji, gdy przy jezdni znajduje się nieutwardzone pobocze, kierowca, który hamuje na lodzie i czuje, że auto zbyt wolno wytraca prędkość, może w celu uniknięcia ewentualnej kolizji szukać przyczepności na owym poboczu, ponieważ na nierównej powierzchni nie tworzy się warstwa lodu. Skoro pojawiło się zagadnienie hamowania w sytuacjach podbramkowych, to należy wspomnieć, że wielu kierowców wykonuje je w warunkach zimowych nieprawidłowo, stosując na przykład hamowanie pulsacyjne w samochodach wyposażonych w system przeciwblokujący ABS, czy wciskając pedał hamulca zbyt słabo. Tymczasem autem z ABS na śniegu czy błocie pośniegowym powinniśmy hamować awaryjnie w taki sam sposób, jak robimy to na suchym asfalcie: kopiąc z całej siły w pedał hamulca przy jednoczesnym wciśnięciu sprzęgła i trzymając pedał hamulca wciśnięty maksymalnie mocno aż do zatrzymania auta lub minięcia zagrożenia. Należy wiedzieć, że hamowanie awaryjne jest prawie zawsze najlepszym rozwiązaniem w sytuacji zagrożenia zderzeniem czy poślizgiem, ale podczas jazdy po śniegu samochód pokona około 3 razy większy dystans podczas hamowania niż na przyczepnym asfalcie. Powinniśmy zawsze o tym pamiętać i jeździć w takich warunkach ze zmniejszoną prędkością. Wielu kierowców słusznie uważa, że zimą najlepiej sprawdza się w samochodach napęd na cztery koła, a najtrudniej opanować jest auto z napędem na tylną oś, trzeba jednak być świadomym faktu, że pojazd z napędem 4×4 ruszy o wiele sprawniej z miejsca na ośnieżonej drodze i będzie pewniej prowadził się w zakrętach, ale jego droga hamowania będzie tak sama, jak pojazdu z napędem na jedną oś. Niestety wielu kierowców o tym zapomina i jeździ autami 4×4 po śniegu szybciej niż inni, co może prowadzić do niebezpiecznych zdarzeń na drodze. Gdy zimą nasze auto ma problem z ruszeniem pod górę na bardzo śliskiej nawierzchni lub gdy zakopie się w głębszym śniegu, należy wyłączyć system ASR, aby umożliwić kołom uślizg podczas ruszania.

    Jazda po śniegu – podsumowanie

    Skoro wiemy już, jak jeździć zimą, warto na koniec wspomnieć o najważniejszym elemencie wyposażenia pojazdu, który ma zapewnić zachowanie przyczepności, czyli oczywiście o oponach.

    Jazda samochodem po śniegu będzie dla nas bezpieczniejsza i przyjemniejsza, jeśli nasz pojazd będzie wyposażony w komplet nie starszych niż 4 lata dobrych opon zimowych, które w takich warunkach sprawdzą się zdecydowanie najlepiej. Opony zimowe kupujemy w rozmiarze fabrycznym, zalecanym przez producenta. Nadmiernie szeroka opona będzie miała większy problem z odprowadzaniem wody i, co za tym idzie, szybciej utraci przyczepność. Nie bez znaczenia jest też utrzymywanie prawidłowego poziomu ciśnienia w oponach. W samochodach pokonujących rocznie kilka tysięcy kilometrów, jeżdżących głównie po mieście, w rejonach nizinnych można używać coraz popularniejszych opon całorocznych. Najlepsze z nich potrafią zapewnić przyczepność do jezdni w warunkach zimowych skuteczniej niż niejedne budżetowe zimówki, jednak mimo wszystko lepiej nie wybierać się na takich oponach zimą w góry, ani wyjeżdżać za granicę, gdyż w wielu krajach europejskich występuje obowiązek używania opon zimowych. W krajach skandynawskich bieżnik zimówki nie może mieć mniej niż 3 mm głębokości, a w Austrii i Czechach mniej niż 4 mm, podczas gdy w Polsce jest to zaledwie 1,6 mm.

    Życzymy kierowcom przyjemnej i bezpiecznej jazdy zimą! Zachęcamy też do tego, by zapoznać się z naszymi wskazówkami dotyczącymi tego, jak powinna wyglądać ekonomiczna jazda samochodem.

    Bezpieczna jazda

    W tym dziale dowiesz się wszystkiego czego powinieneś wiedzieć o tym jak zwiększyć bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów podczas podróży samochodem.

    Eco jazda

    Czyli o tym jak obniżyć możesz obniżyć zużycie paliwa, koszty eksploatacji i ubezpieczenia, a jednocześnie podnieść bezpieczeństwo podróży.

    Off road

    Posiadasz auto terenowe albo SUV-a? Tutaj dowiesz jakie możliwości skrywa w sobie Twój pojazd i jak możesz je wykorzystać nie tylko w terenie.

    Elektryki

    Tu znajdziesz wszystko to co kierowca lub przyszły użytkownik samochodu elektrycznego powinien wiedzieć. W dziale tym obalimy także wiele popularnych mitów.

    Extra

    Czyli wszystko to, co poprawi komfort podróży, uchroni auto przed niepotrzebnymi awariami, a także pozwoli zaoszczędzić Tobie czas i pieniądze.
    PEŁNA LISTA ARTYKUŁÓW