Szkoła-Auto » Vademecum » Jak dbać o samochód?

Jak dbać o samochód?

Odpowiednia troska o auto jest kluczem do udanej, wieloletniej eksploatacji. W przypadku samochodu, o którego stan techniczny będziemy regularnie dbać, ryzyko przykrych i kosztownych niespodzianek będzie znacznie niższe, niż w przypadku auta zaniedbanego lub niepoprawnie konserwowanego. Z kolei utrzymywanie w dobrym stanie lakieru i elementów karoserii oraz dbanie o wnętrze pozwoli nam dłużej cieszyć się pojazdem wyglądającym, jakby niedawno opuścił fabrykę. W tym krótkim poradniku postaramy się przekazać, jak dbać o auto od strony mechanicznej, jak zadbać o samochód przed zimą oraz jak prawidłowo go eksploatować, by zminimalizować ryzyko awarii.

Stan techniczny samochodu zależy od jego wieku, przebiegu, ale przede wszystkim od tego, jak dbał o niego dotychczasowy użytkownik. Czy regularnie go serwisował i nie oszczędzał na obsłudze i częściach zamiennych? Kupując auto zaniedbane pod względem mechanicznym, może okazać się, że wraz z kosztami niezbędnych napraw, przekroczymy kwotę, którą wydalibyśmy na zakup auta droższego, ale utrzymanego w dobrym stanie. Kupując zadbany samochód, możemy być pewni, że posłuży nam długo, o ile będziemy przestrzegać podstawowych zasad:

  • Regularnie, przynajmniej raz w roku, odwiedzaj ASO lub niezależny serwis wyspecjalizowany w danej marce w celu weryfikacji stanu auta. Wykryte i usunięte w porę usterki to najlepsze zabezpieczenie przed niemiłymi niespodziankami i dodatkowymi kosztami.
  • Podstawowe czynności kontrolno-obsługowe, takie jak sprawdzanie poziomu oleju silnikowego, płynu chłodniczego, hamulcowego i wspomagania, możesz wykonywać samodzielnie, np. przed wyjazdami w dłuższe trasy czy na wakacje.
  • W przypadku zauważenia jakichkolwiek wycieków, pojawienia się błędów na wyświetlaczu, stuków i luzów w zawieszeniu czy układzie kierowniczym czy innych nietypowych objawów, nie zwlekaj z wizytą w serwisie.
  • Świeży olej silnikowy zapewnia najlepsze smarowanie, zmniejsz interwały pomiędzy wymianami oleju do 10-15 tys. km.
  • Olej, w przypadku automatycznej skrzyni biegów, wymieniaj zgodnie z zaleceniami producenta skrzyni biegów a nie pojazdu. W przypadku niektórych aut producent informuje, że jest on zalewany fabrycznie na cały okres eksploatacji samochodu, tymczasem praktyka pokazuje, że warto go wymieniać.
  • Stosuj oleje i płyny wyłącznie o specyfikacji właściwej dla twojego pojazdu.
  • Jeśli kupiłeś używany samochód bez udokumentowanej historii serwisowej, zleć wymianę wszystkich płynów oraz paska rozrządu z pompą wody i oleju. Rozrząd na łańcuchu teoretycznie nie wymaga obsługi, ale znane są przypadki jego rozciągania, którego objawem może być charakterystyczne grzechotanie w rejonie obudowy rozrządu.
  • Zadbaj o układ hamulcowy, od niego zależy twoje bezpieczeństwo, na którym nie można oszczędzać. Zlecaj montaż tylko markowych klocków i tarcz. Jeśli planujesz dłuższą podróż za granicę, a klocki hamulcowe są już cienkie, wymień je, nie czekając na zapalenie się kontrolki informującej o ich zużyciu. Podczas wizyty w serwisie poproś o sprawdzenie nie tylko grubości klocków i tarcz, ale też zacisków hamulcowych. Zapieczone tłoczki w zaciskach mogą powodować słabszą siłę hamowania i przedwczesne zużywanie klocków.
  • Podczas wizyty na przeglądzie rejestracyjnym poproś o sprawdzenie sprawności amortyzatorów. Im jest ona niższa, tym dłuższa droga hamowania. Zużyte amortyzatory wymieniaj parami.
  • Zadbaj o oświetlenie, żarówki halogenowe i żarniki ksenonowe z upływem czasu świecą słabiej, warto więc je co kilka lat zmieniać.
  • Pamiętaj o odgrzybianiu i serwisie klimatyzacji, regularnie zmieniaj filtr kabinowy.

MASZ PYTANIA?

napisz do nas

    Co w przypadku samochodu, którym dopiero co wyjechaliśmy z salonu? Jak dbać o nowe auto? W zasadzie tak samo jak o auto używane, natomiast warto pomyśleć o zabezpieczeniu lakieru powłoką ochronną, by dłużej cieszyć się jego dobrym stanem oraz unikać myjni automatycznych, których obracające się szczotki mogą pozostawiać mikrorysy na lakierze.
    Warto też zlecić kompleksową ochronę antykorozyjną poprzez konserwację podwozia oraz zabezpieczenie profili i przestrzeni zamkniętych specjalnymi woskami. Niestety fabryczna ochrona antykorozyjna wielu nowych aut jest niewystarczająca, dlatego warto to zrobić zanim pojawią się pierwsze rdzawe wykwity.

    Przez ok. 5000 pierwszych kilometrów powinniśmy delikatniej obchodzić się z gazem i nie jeździć na wysokich obrotach. Obecnie silniki są już docierane fabrycznie, ale w początkowej fazie eksploatacji auta wszystkie podzespoły muszą się ułożyć i zalecana jest spokojniejsza jazda.

    Okresem będącym często wyzwaniem dla samochodu i wymagającym jego dodatkowego przygotowania jest zima. Nie każdy właściciel auta wie, jak dbać o samochód zimą, dlatego z myślą o tych kierowcach przygotowaliśmy kolejne porady:

    • Wymień zawczasu opony na zimowe, użytkowane nie dłużej niż 4 lata i z bieżnikiem głębszym niż 4 mm, również w przypadku opon całorocznych głębokość bieżnika będzie miała kluczowe znaczenie dla odprowadzania wody.
    • Sprawdź stan swojego akumulatora, najlepiej w serwisie lub punkcie sprzedaży akumulatorów, posiadającym tester do różnych typów baterii. W przypadku problemów z akumulatorem trzeba sprawdzić, czy alternator ładuje go prawidłowym prądem.
    • Wymień pióra wycieraczek, jeśli dawno tego nie robiłeś i zalej zbiorniczek spryskiwacza zimowym płynem.
    • Zabezpiecz uszczelki drzwi przed zamarzaniem stosując smar silikonowy.
    • Za pomocą prostego testera lub podczas wizyty w serwisie, sprawdź, jaką temperaturę zamarzania ma płyn chłodniczy.
    • Używaj dywaników gumowych, aby uchronić dywaniki tekstylne i wykładzinę podłogi przed nasiąkaniem wodą z roztopionego, wniesionego na butach śniegu. Mokra podłoga to parujące i zamarzające od wewnątrz szyby.
    • Do odparowania szyb używaj klimatyzacji.
    • Częściej myj szyby i reflektory.
    • Podczas wizyt w myjni samochodowej, staraj się opłukać podwozie z soli drogowej, by zapobiegać korozji.

    Zatroszczyliśmy się o stan techniczny naszego pojazdu, ale jest coś jeszcze co możemy zrobić, by minimalizować ryzyko awarii i przykrych niespodzianek. Chodzi o prawidłowy sposób jazdy i użytkowania auta. To, jak dbać o samochód odpowiednio go eksploatując również zawiera się w kilku prostych zasadach, których warto przestrzegać.

    Nowe przepisy dotyczące odległości między pojazdami okazały się niestety kolejnym martwym zapisem – w przeciwieństwie do np. niemieckiej, polska policja czy ITD nie posiada urządzeń stacjonarnych do automatycznego pomiaru odległości i wyłapywania w ten sposób piratów drogowych niestosujących się do przepisów. Również przenośne urządzenia do pomiaru prędkości najczęściej nie posiadają możliwości pomiaru odległości między pojazdami. W rezultacie pomiar odległości między autami odbywa się tylko podczas okazjonalnych akcji policji, w których do tego celu wykorzystuje się nagrania ze śmigłowca, drona czy pomiar odległości z wiaduktów nad drogami szybkiego ruchu. Niezależnie od tego czy przepisy dotyczące odległości mogą być skutecznie egzekwowane czy nie, dla naszego własnego bezpieczeństwa warto nauczyć się obliczania i utrzymywania bezpiecznego odstępu tak, aby z czasem zmieniło się to w nawyk, dzięki któremu będziemy mieć więcej czasu i miejsca, aby w porę zareagować na niebezpieczną sytuację na drodze.

    • Unikaj krótkich tras oraz jazdy na wysokich obrotach na nierozgrzanym silniku. Nie rozgrzewaj go na postoju, ponieważ dużo szybciej osiągnie temperaturę roboczą podczas jazdy.
    • Staraj się utrzymywać optymalny zakres obrotów silnika, w okolicach maksymalnego momentu obrotowego. Zakres ten może być różny dla różnych konstrukcji, ale, upraszając, starsze silniki bez turbosprężarek wymagały zwykle wyższych obrotów niż obecne konstrukcje zapewniające dobrą elastyczność już w dolnym zakresie obrotów.
    • Pamiętaj o wciskaniu pedału sprzęgła do końca podczas zmiany biegów, staraj się nie jeździć na półsprzęgle, nie zmieniać agresywnie biegów i puszczać sprzęgło z wyczuciem.
    • W samochodach z przednim napędem i 4×4 nie ruszaj agresywnie ze skręconymi kołami, przeguby i półosie tego nie lubią.
    • Unikaj jazdy z niskim poziomem paliwa na rezerwie. Zaciągniecie osadów z dna zbiornika może być kosztowne w skutkach.
    • Nie wyłączaj systemu start-stop z obawy o żywotność silnika i podzespołów – system ten analizuje istotne parametry takie jak temperatury cieczy, turbosprężarki, poziom naładowania akumulatora i nie pozwoli na samoczynne wyłączenie silnika w niekorzystnych dla niego warunkach.
    • Do schłodzenia turbosprężarki po dłuższej jeździe na wysokich obrotach najskuteczniejsze jest odpuszczenie gazu i wykorzystanie powietrza przepływającego przez komorę silnika. Po przejechanych w ten sposób kilkuset metrach możesz bez obaw wyłączyć silnik od razu po zatrzymaniu. Nowoczesne konstrukcje posiadają turbosprężarki chłodzone cieczą, system ten działa również po wyłączeniu silnika.
    • Przez nierówności i dziury w jezdni przejeżdżaj ostrożnie by nie uszkodzić elementów zawieszenia.
    • Utrzymuj prawidłowe ciśnienie w oponach, kontroluj ich stan, nierównomierne zużycie może świadczyć o problemach z zawieszeniem pojazdu.

    Samochody, wbrew przekonaniom niektórych kierowców, wymagają znacznie więcej troski, niż tylko zalewanie paliwa i wymiany oleju. Jednak warto dbać o stan techniczny naszego auta, bo zadbany pojazd odwdzięczy nam się podwójnie – będziemy pewni, że nie zawiedzie nas w najmniej oczekiwanym momencie, a jego wartość przy ewentualnej odsprzedaży będzie wyższa.

    Bezpieczna jazda

    W tym dziale dowiesz się wszystkiego czego powinieneś wiedzieć o tym jak zwiększyć bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów podczas podróży samochodem.

    Eco jazda

    Czyli o tym jak obniżyć możesz obniżyć zużycie paliwa, koszty eksploatacji i ubezpieczenia, a jednocześnie podnieść bezpieczeństwo podróży.

    Off road

    Posiadasz auto terenowe albo SUV-a? Tutaj dowiesz jakie możliwości skrywa w sobie Twój pojazd i jak możesz je wykorzystać nie tylko w terenie.

    Elektryki

    Tu znajdziesz wszystko to co kierowca lub przyszły użytkownik samochodu elektrycznego powinien wiedzieć. W dziale tym obalimy także wiele popularnych mitów.

    Extra

    Czyli wszystko to, co poprawi komfort podróży, uchroni auto przed niepotrzebnymi awariami, a także pozwoli zaoszczędzić Tobie czas i pieniądze.
    PEŁNA LISTA ARTYKUŁÓW