Wygodnie i bezpiecznie, czyli jak podróżować z przyczepą?

przyczepa big

Czas urlopów i wakacyjnych przygód powoli się kończy, ale dla wszystkich tych, którzy
planują jeszcze wrześniowy odpoczynek – mamy kilka porad, dotyczących podróżowania
z przyczepą. Aby poczuć smak takich wycieczek, należy się do nich dobrze przygotować.

Po pierwsze uprawnienia
Należy pamiętać, że nie wystarczy być posiadaczem prawa jazdy kategorii B, by holować każdą przyczepę.

Kierowca z kategorią B może podróżować z przyczepą
o masie całkowitej przekraczającej 750 kg, jeżeli masa
całkowita przyczepy nie przekracza masy pojazdu
i jednocześnie masa całkowita samochodu i przyczepy
nie przekracza 3,5 tony.

– mówi Radosław Jaskulski ze Szkoły Auto Škoda.

Po drugie przyczepa
Przygotowując przyczepę kempingową powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na stan ogumienia oraz odpowiednie ułożenie bagaży. Opony muszą posiadać odpowiedni stan bieżnika,
nie mogą być popękane ani nie powinny mieć wybrzuszeń. Powinny też być odpowiednie do masy maksymalnej przyczepy. Pakując bagaże starajmy się układać je tak, by najcięższe bagaże znajdowały się najniżej.

W miarę możliwość rozłóżmy je w przyczepie równomiernie,
aby zapewnić odpowiedni nacisk dyszla na hak.
Nierównomierne rozłożenie bagażu może powodować
wychylanie się przyczepy na boki, a w konsekwencji
trudności w prowadzeniu.

Po trzecie odpowiednie przygotowanie samochodu
Elementem, który łączy samochód z przyczepą kampingową jest hak. Jego montaż powinniśmy
zlecić sprawdzonemu serwisowi. Wyposażmy nasz samochód w dodatkowe lusterka zewnętrzne
na specjalnych wysięgnikach, które szczególnie przydadzą się przy pokonywaniu zakrętów
i manewru wyprzedzania. Warto mieć dodatkowe kliny zabezpieczające, które wykorzystamy,
gdy będziemy zmuszeni do zatrzymania się z przyczepą na stromym podjeździe.

Po czwarte technika i taktyka jazdy
Jazda z przyczepą wymaga wyobraźni i umiejętności.

– Pokonywanie zakrętów: Odpowiednio szerokie pokonywanie zakrętu z rozsądną prędkością, da nam gwarancje bezpiecznego wykonania manewru. Zbyt duża prędkość podczas manewru może spowodować przewrócenie przyczepy, a zbyt mały kąt, spowoduje ścięcie zakrętu przez przyczepę
i w konsekwencji np. uderzenie w wysoki krawężnik.

– Hamowanie i przyspieszanie: Unikajmy gwałtownych hamowań i przyśpieszeń. Podczas tych manewrów istnieje ryzyko niestabilnego toru jazdy przyczepy.

Należy pamiętać, że samochód z przyczepą ma wydłużoną drogę
hamowania, nawet o 70%.

– Silne podmuchy wiatru: W takich warunkach, przyczepa może zacząć się kołysać. Podobnie może się zachowywać, gdy bagaż, który przewozimy będzie rozłożony nierównomiernie oraz gdy będziemy jechać zbyt szybko. W takiej sytuacji najlepiej jest zahamować zdecydowanie i długo, by w ten sposób doprowadzić do stabilizacji toru jazdy samochodu z przyczepą.

– Wyprzedzanie: Manewr wyprzedzania wymaga miejsca i czasu. Możemy się na niego zdecydować tylko wtedy, gdy mamy ich wystarczającą ilość.

Pamiętajmy o bezwzględnym zakazie przewożenia osób
w przyczepie podczas jazdy!

POLECANE
POSTY:
Trenerzy normal reproduction low resolution

Dofinansowanie z UE do szkoleń

Miło nam poinformować, że mikro, małe i średnie firmy ponown...

15 kwietnia 2024
Trenerzy

Rabat 30% na drugi produkt!

Tylko w kwietniu! Serdecznie zapraszamy na wyjątkową promo...

10 kwietnia 2024
Trenerzy

Bezpłatny kurs jazdy na autostradzie

Škoda Auto Szkoła, jako partner Autostrady Wielkopolskiej S.A., zaprasza ...

7 listopada 2023