Szkoła-Auto » Vademecum » Tempomat – co to jest i do czego służy

Tempomat – co to jest i do czego służy

szkoła bezpieczniej jazdy 5

Jednym z rozwiązań podnoszących komfort podróżowania we współczesnych samochodach jest tempomat. Rozwiązanie znane od ponad 60 lat, kiedyś spotykane głównie w segmencie premium,
z biegiem lat stawało się coraz bardziej popularne i ostatecznie trafiło do wszystkich rodzajów samochodów. Obecnie tempomat w wyposażeniu standardowym nie pojawia się jedynie w przypadku podstawowych wersji aut budżetowych.

Co to jest tempomat w samochodzie, jakie są różnice pomiędzy jego odmianami i jak działa tempomat – odpowiedzi na te pytania pojawią się w naszym poradniku.

MASZ PYTANIA?

napisz do nas

    Tempomat to urządzenie, którego zadaniem jest utrzymywanie zadanej przez kierowcy prędkości bez konieczności wciskania pedału gazu. Jeśli nie wiemy, jak włączyć tempomat w naszym samochodzie, warto sięgnąć do instrukcji, ponieważ producenci stosują różne standardy umieszczania przycisków do obsługi tej funkcji, najczęściej lokalizując je w kierownicy czy na przełączniku kierunkowskazów. Osobną dźwigienkę przy kierownicy mają często auta wyposażone w aktywny tempomat. Jak włączyć utrzymywanie stałej prędkości? Należy aktywować działanie tempomatu, rozpędzić samochód do wymaganej prędkości i zatwierdzić ją, wciskając odpowiedni przycisk, najczęściej z symbolem tempomatu przedstawiającym prędkościomierz ze wskazówką i strzałką.

    Niezależnie od sposobu jego uruchomienia, wciśnięcie pedału hamulca ze względów bezpieczeństwa zawsze wyłączy tempomat. Symbol tempomatu, w momencie uruchomiania, pojawia się na wyświetlaczu samochodu wraz z ustaloną prędkością. Po hamowaniu nie trzeba na nowo zatwierdzać prędkości, ponieważ ostatnia jej wartość jest zapamiętana przez system i do jego ponownej aktywacji służy właściwy przycisk. Przyciskami lub dźwigienką można też zwiększać lub zmniejszać zadaną prędkość. Tempomat, w zależności od modelu auta i zastosowanego rozwiązania, działać będzie w określonym przedziale prędkości, np. 30-160 km/h, w nowoczesnych konstrukcjach już 0 do np. 210 km/h.

    Idea tempomatu była przez lata rozwijana, a obecnie wyróżniamy trzy jego rodzaje:

    • Tempomat klasyczny (CC – cruise control) – utrzymuje jedynie stałą prędkość samochodu, dlatego w przypadku zbliżania do wolniej jadącego przed nami samochodu, ostrego zakrętu czy skrzyżowania kierowca musi go rozłączyć lub zmniejszyć prędkość odpowiednim przyciskiem.
    • Tempomat aktywny lub adaptacyjny (ACC – active/adapative cruise control) utrzymujący, oprócz prędkości, bezpieczną odległość od poprzedzającego auta. To znacznie bardziej zaawansowany technologicznie tempomat. Jak działa funkcja utrzymywania odległości? Dzięki radarowi monitorującemu przestrzeń przed pojazdem, w przypadku dojechania do wolniej jadącego przed nami pojazdu, zmniejszy prędkość, aby utrzymać bezpieczny dystans, który w zależności od upodobań kierowcy może być większy lub mniejszy. W sytuacji, gdy z zasięgu radaru zniknie jadący przed nami pojazd, nasz samochód przyspieszy do zadanej pierwotnie prędkości.
    • Tempomat predykcyjny (PCC – predictive cruise control) – tempomat przewidujący, który oprócz funkcji typowych dla tempomatu aktywnego, dzięki nawigacji online, informacjom o natężeniu ruchu, kamerze odczytującej znaki drogowe a także komunikacji online między pojazdami, jest w stanie dostosować prędkość do ukształtowania drogi (zmniejszyć ją przed niebezpiecznym zakrętem czy przed wjazdem na rondo), wyhamować auto w porę, jeśli na drodze przed nami jest zator, mimo że go jeszcze nie widzimy, bo zaczyna się za zakrętem, czy wreszcie zapewnić jazdę z prędkością, która nie jest wyższa od dozwolonej na danym odcinku drogi. Funkcja ta może być szczególnie przydatna, gdy poruszamy się w nieznanym rejonie i nie chcemy narażać się na ryzyko otrzymania mandatu, kierowca może też użyć pedału przyspieszenia do zwiększenia prędkości lub całkowicie dezaktywować funkcję jazdy z dozwoloną prędkością.

    To, jak używać tempomatu zależy od jego typu:

    • klasyczny tempomat to rozwiązanie, które sprawdzi się przede wszystkim na autostradach
      i drogach ekspresowych oraz trasach o małym natężeniu ruchu, czyli wszędzie tam, gdzie możemy dość długo utrzymywać stałą prędkość. Kierowca musi być mocno skoncentrowany na obserwacji drogi, aby w razie potrzeby mógł szybko rozłączyć działanie systemu.
    • tempomat aktywny ma znacznie szersze zastosowanie, sprawdzi się też podczas dojazdów do pracy czy jazdy w miejskich korkach.
    • tempomat predykcyjny przenosi nas na jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa i jest kolejnym krokiem w stronę autonomizacji samochodów, gdzie szereg zintegrowanych systemów czuwa nad bezpiecznym prowadzeniem samochodu do celu wyręczając kierowcę w wielu czynnościach.

    Należy dodać, że to przede wszystkim w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów
    i elektromechanicznym hamulcem postojowym najlepiej sprawdzi się aktywny lub predykcyjny tempomat. Co to oznacza? Zakres pracy już od 0 km/h i możliwość samoczynnego zatrzymania
    i ponownego ruszenia samochodu podczas jazdy w korku. Należy pamiętać, że kamera nie odczytuje koloru świateł na sygnalizatorach, więc gdy dojeżdżamy jako pierwsi do skrzyżowania, na którym świeci się czerwone, musimy sami zahamować, by zatrzymać auto. Niezależnie od liczby systemów wspomagających kierowcę, w świetle przepisów to my odpowiadamy za samochód w razie kolizji czy wypadku, dlatego powinniśmy mieć ograniczone zaufanie do technologii i być zawsze skoncentrowani na jeździe.

    Bezpieczna jazda

    W tym dziale dowiesz się wszystkiego czego powinieneś wiedzieć o tym jak zwiększyć bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów podczas podróży samochodem.

    Eco jazda

    Czyli o tym jak obniżyć możesz obniżyć zużycie paliwa, koszty eksploatacji i ubezpieczenia, a jednocześnie podnieść bezpieczeństwo podróży.

    Off road

    Posiadasz auto terenowe albo SUV-a? Tutaj dowiesz jakie możliwości skrywa w sobie Twój pojazd i jak możesz je wykorzystać nie tylko w terenie.

    Elektryki

    Tu znajdziesz wszystko to co kierowca lub przyszły użytkownik samochodu elektrycznego powinien wiedzieć. W dziale tym obalimy także wiele popularnych mitów.

    Extra

    Czyli wszystko to, co poprawi komfort podróży, uchroni auto przed niepotrzebnymi awariami, a także pozwoli zaoszczędzić Tobie czas i pieniądze.
    PEŁNA LISTA ARTYKUŁÓW