Często w naszych samochodach występują systemy, o których nie mamy pojęcia, lub nie wiemy, jak prawidłowo z nich korzystać. Co gorsza, są to często systemy wspierające czynnie nasze bezpieczeństwo. Jednym z takich układów jest system kontroli trakcji ASR.
Czy w ogóle jest kontrola trakcji? To nie tylko technologia, ale kluczowy element bezpieczeństwa na drogach, który odgrywa istotną rolę w zapobieganiu wypadkom i poprawie kontroli nad pojazdem w trudnych warunkach drogowych. Od momentu jej wprowadzenia na rynek motoryzacyjny, stała się standardowym wyposażeniem większości nowych pojazdów, przyczyniając się do znacznego zmniejszenia liczby wypadków spowodowanych utratą przyczepności.
napisz do nas
Główne korzyści płynące z zastosowania kontroli trakcji w samochodzie są niezaprzeczalne. Przede wszystkim, przyczynia się ona do poprawy bezpieczeństwa na drogach, szczególnie w warunkach, takich jak śnieg, deszcz czy oblodzenie, gdzie utrata przyczepności może prowadzić do niekontrolowanego poślizgu i wypadku. Dzięki działaniu ASR, kierowca może uniknąć utraty kontroli nad pojazdem, co może nas uratować w nagłych sytuacjach.
Ponadto kontrola trakcji w samochodzie może również przyczynić się do poprawy wydajności pojazdu. Poprzez zapewnienie optymalnej trakcji, ASR umożliwia szybsze i bardziej efektywne przyspieszanie, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni. To oznacza, że kierowcy mogą poczuć się bardziej pewnie i bezpiecznie, nawet w trudnych warunkach drogowych, jednocześnie zachowując kontrolę nad pojazdem. Za każdym razem, kiedy chcemy dynamicznie, bezpiecznie ruszyć, a poruszamy się po drodze z gorszą przyczepnością lub przykładowo ciągniemy ciężką przyczepę, kontrola trakcji pomoże nam optymalnie ruszyć bez buksowania kół.
Kontrola trakcji ma swoje początki w latach 70. ubiegłego wieku i po raz pierwszy była stosowana w systemach lotniczych. W samochodach wprowadził ją Buick, a następnie BMW, Mercedes. Seryjnie wprowadzono ją do motoryzacji w latach 80. i 90. System rozwijano i unowocześniano, aż stał się obecnie standardem w każdym nowym samochodzie, jako element systemu ABS.
System ASR działa korzystając z elementów układu ABS. W dużym uproszczeniu, czujniki obrotowe kół przekazują sygnał do komputera sterującego pracą systemu. Jeśli koła napędzane kręcą się szybciej (buksowanie) niż pozostałe, to komputer ogranicza moc silnika lub nawet dohamowuje poszczególne koła, w ten sposób redukując moc przekazywaną i zapobiega poślizgowi kół. Dzieje się to w ułamkach sekund i dzięki temu poprawia przyczepność opon do podłoża.
Korzystanie z kontroli trakcji jest bardzo proste, jest ona domyślnie włączona i kierowca nie musi o tym myśleć. Ikona kontroli trakcji zwykle przedstawiona jest jako piktogram auta w poślizgu (charakterystyczne fale pod autem). W czasie działania systemu, lampka mruga na desce rozdzielczej. System sam rozpoznaje niebezpieczną sytuację na drodze i stara się zadbać o właściwą trakcję. W niektórych autach można go wyłączyć, jeśli kierowca chce spróbować jazdy rajdowej. Natomiast dla bezpieczeństwa i pewności prowadzenia, warto zawsze mieć ten system włączony. Kontrola trakcji powinna też być traktowana jako system, który wspomaga bezpiecznego kierowcę, a nie jako narzędzie, które zawsze uchroni nas przed poślizgiem, niezależnie jak prowadzimy auto.
Czujnik kontroli trakcji ma również swój wymiar w ujęciu ochrony środowiska – redukując moc silnika zmniejsza emisję spalin, zużycie paliwa oraz przyczynia się do mniejszego zużycia opon. To wszystko ma korzystny wpływ na środowisko.
Warto przećwiczyć ruszanie na śliskim, tak żeby przetestować działanie tego systemu i sprawdzić jak zachowuje się auto, tak abyśmy w sytuacji realnego uślizgu wiedzieli co dzieje się z naszym autem. Tego typu próbę warto wykonać w bezpiecznym miejscu lub podczas szkoleń z doskonalenia techniki jazdy realizowanych w Skoda Auto Szkoła.
Chcesz wiedzieć więcej? Szkoła bezpiecznej jazdy -dostarczy Ci wielu cennych informacji. Sprawdź nasze kursy i zostań świetnym kierowcą. Prowadzimy m.in.: