Kobiety i mężczyźni za kierownicą

Z roku na rok na polskich drogach jest coraz więcej kobiet za kierownicą. W 2006 roku, co 3 dorosła kobieta posiadała prawo jazdy kategorii B. Obecnie, według CEPiK ( Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) na 20 mln kierowców, 44% tj. około 8,8 mln stanowią kobiety, a 56% – 11,2 mln to mężczyźni.

Najwięcej kierowców posiada uprawnienia na kategorię B. Kategoria ta pozwala prowadzić samochody o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, z wyjątkiem motocykli i autobusów. Na popularne auto osobowe uprawnienia ma 17,6 mln kierowców, z czego 40 % to kobiety. Policyjne statystyki wskazują odpowiedź na pytanie, która z płci jeździ bezpieczniej? Sprawcami wypadków w zdecydowanej większości byli panowie, doprowadzając do 74,1% z nich. Panie były odpowiedzialne za co 5 wypadek. Co ciekawe, również wśród pieszych sprawców wypadków zdecydowany prym wiodą mężczyźni, przyczynili się oni do powstania 67,3% wypadków, a kobiety spowodowały ich 31,4%. Bardzo ciekawe są dane Policji, które pokazują konsekwencje wypadków spowodowanych przez mężczyzn i kobiety. Statystyki pokazują, że w ogólnej liczbie wypadków spowodowanych przez kobiety, w co 25 wypadku mieliśmy do czynienia z ofiarą śmiertelną, u mężczyzn statystyki były zdecydowanie wyższe, w co 11 wypadku ginęła 1 osoba.

Jeżeli spojrzymy na europejskie statystyki pokazujące ofiary
wypadków, tam również można zauważyć, że większość
osób które zginęły w pojazdach to mężczyźni, wśród nich
56% to kierowcy, a 17% to pasażerowie.

Kobiety za kierownicą stanowiły 13% ofiar wypadków, a pasażerki 14%. Światło na ten obraz statystyk rzucają badania przeprowadzone przez panią Annę Zielińską z Instytutu Transportu samochodowego, które pokazują, że aż 45% kobiet martwi się kiedy ich bliscy podróżują samochodem. Pozytywny obraz statystyk może być spowodowany większą empatią kobiet i ich zrozumieniem dla ryzyka, jakie wiąże się z podróżowaniem.Żeby ten obraz był obiektywny warto zaprezentować zdanie Policji. Zauważa ona błędy, które popełniają panie i zalicza do nich głównie:zbyt wolną jazdę,późne sygnalizowanie chęci zmiany pasa ruchu lub skrętu, asekuracyjne i zbyt wolne wykonywanie manewrów, potrzebę zaparkowania za wszelką cenę, Panowie natomiast mają największy problem z brawurą i prędkością. „Warto również zauważyć, co mówią badania na temat respektowania przepisów dotyczących przestrzegania limitów prędkości.

TNS Pentor przeprowadził ankietę na temat prędkości
na drodze i skojarzeń z nią. Porównując opisy można
dostrzec zdecydowaną różnicę w podejście, pań i panów,
o dziwo szczególnie u starszych respondentów. Dla pań
prędkość to brawura, tragedia i nieodpowiedzialność, jeśli
są pozytywne skojarzenia to dotyczą one odpoczynku.

Panom prędkość kojarzy się zdecydowanie z męskością i siłą. Co mówią statystyki? Mężczyźni zdecydowanie częściej łamią ograniczenia i limity, tylko 17 % je zawsze respektuje. U kobiet te statystyki wyglądają lepiej, u 27% prędkość wynikająca z przepisów jest prędkością, z którą się poruszają po drodze.” mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA. Różnic między mężczyznami i kobietami występuje jeszcze więcej. Kobiety czują większą odpowiedzialność za osoby, które znajdują się w samochodzie. Sam fakt obecności pasażerów w samochodzie powoduje, że jadą spokojniej i wolniej. Na mężczyzn już to tak nie działa. Badania TNS Pentor pokazują również, że podczas spotkań z Policją można określić z dużym prawdopodobieństwem jak będą się zachowywać przedstawiciele płci. Mężczyźni będę bagatelizować przewinienie i odwoływać się do braku zagrożenia, kobiety natomiast ciężar tłumaczenia przeniosą na niewiedzę i roztrzepanie.  Na drodze nie ma wojny płci. W swoich pojazdach wszyscy jesteśmy równi i wszystkim nam przyświeca ten sam cel. Chcielibyśmy bezpiecznie wyjeżdżać i wracać do domu. Większa obecność kobiet w ruchu drogowym powinna tą poprzeczkę bezpieczeństwa stale podnosić. Ich poczucie odpowiedzialności, empatia i uśmiech może nie rozładują korków, ale ograniczą agresję i napięcia.

POLECANE
POSTY:
Trenerzy

Nowe szkolenia

Często pytacie nas, czy oprócz szkoleń na torze, można u ...

6 maja 2022
Trenerzy

Nowa strona

Bardzo miło nam poinformować, że po kilku miesiącach intensyw...

28 kwietnia 2022
Trenerzy

Nowi trenerzy

Niedawno do naszej kadry dołączyło dwóch nowych trenerów. Łukasz...

25 kwietnia 2022