Jak bezpiecznie przejechać przez zaspę?

Padający śnieg w połączeniu z wiejącym wiatrem powoduje powstawanie zasp śnieżnych, głównie na poboczach dróg. Jazda przez zaspy wymaga wysokich umiejętności i odpowiednio przygotowanego samochodu.

Pojawiające się na drodze zaspy możemy pokonywać na dwa sposoby. Większość instruktorów zaleca pokonywanie takiej przeszkody na pierwszym, bądź drugim biegu. Prędkość, z którą porusza się samochód powinna być stała i nie za duża, by nie powodowała buksowania kół.

Taka jazda samochodem powinna zapewnić nam
maksymalną możliwąprzyczepność i, o ile śnieg nie okaże
się za głęboki i nie zatrzymamy się, samochód bez
większych problemów powinien przeprawić się przez zaspę.
W drugim sposobie, kluczem do pokonania zaspy jest
rozpędzony samochód, który dzięki swojej masie i nabranej
prędkości powinien przejechać przez zaspę. Metoda
ta może być skuteczna, ale jeśli zawiedzie, unieruchomiony
samochód będzie dużo trudniej wydobyć ze śniegu.

Co zrobić, kiedy jednak utkniemy w śniegu? Przede wszystkim nie reagujmy nerwowo, nie szarżujmy z gazem, nie kręćmy kołami we wszystkie strony. Najlepiej wyjść z samochodu, ocenić sytuację i wybrać strategię dalszego postępowania. Głębokość zaspy i jej długość dadzą nam informacje czy możemy jechać do przodu, czy lepiej wycofać się po śladach i szukać innej drogi.

Samodzielnie możemy wyjechać z zaspy próbując rozbujać
samochód przy użyciu biegu pierwszego i wstecznego.
Przed próbą powinniśmy wyprostować koła, następnie na
zmianę, delikatnie podjechać do przodu i na wstecznym do
tyłu. Rozbujanie samochodu ma spowodować stworzenie
przestrzeni, dzięki której w konsekwencji będziemy mogli
odzyskać przyczepność i prędkość do opuszczenia zaspy –
mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Nieco trudniej będzie nam wyjechać, jeśli samochód osiądzie na śniegu. W tym przypadku nie uda nam się to bez usunięcia go spod samochodu i przywrócenia przyczepności kół. Jeśli ten zabieg nie pomoże, możemy pod napędzane koła podłożyć gałęzie lub maty podłogowe, które zwiększą przyczepność. Skutecznym sposobem jest również obniżenie ciśnienie w oponach w celu zwiększenia ich powierzchni. W tym przypadku należy pamiętać, by po wyjechaniu z zaspy koła napompować. Jeśli sposoby te zawiodą, nie pozostaje nam nic innego jak próbować wypchnąć auto z zaspy albo z pomocą innego kierowcy wyciągnąć przy użyciu linki holowniczej.

Użytkownicy aut z automatyczną skrzynią biegów nie mogą
bujać samochodu – w ten sposób bardzo szybko można
uszkodzić skrzynię biegów. Jeśli nie pomoże usunięcie
śniegu spod kół i podsypanie ziemią w celu zwiększenia
przyczepności, użytkownicy tych samochodów powinni
wezwać pomoc. Najbezpieczniej dla samochodu będzie,
gdy zostanie wypchnięty albo wyciągnięty na holu.

Śniegu i zasp nie można się bać, ale tak jak w każdej drogowej sytuacji nic nie zastąpi wyobraźni i przezorności. Odpowiednio przygotowany samochód z dodatkowym wyposażeniem nie wyeliminuje takich sytuacji, ale pozwoli z większości nich wyjść obronną ręką.

POLECANE
POSTY:
Trenerzy

Nowe szkolenia

Często pytacie nas, czy oprócz szkoleń na torze, można u ...

6 maja 2022
Trenerzy

Nowa strona

Bardzo miło nam poinformować, że po kilku miesiącach intensyw...

28 kwietnia 2022
Trenerzy

Nowi trenerzy

Niedawno do naszej kadry dołączyło dwóch nowych trenerów. Łukasz...

25 kwietnia 2022