Hamowanie awaryjne i niebezpieczne manewry

Każdy kierowca potrafi hamować, ale niestety, jeśli trzeba hamować w sytuacji awaryjnej wielu z nich popełnia błędy, które wpływają na wydłużenie drogi hamowania. Często można spotkać się z opinią, że przy gwałtownym hamowaniu samochód wymyka się kierującemu spod kontroli. Nasuwa się pytanie: w jaki sposób wykonać hamowanie awaryjne prawidłowo i skutecznie? 

 

Najistotniejszą kwestią w skutecznym hamowaniu jest pozycja za kierownicą. Odległość siedziska od pedałów powinna być taka, żeby noga po wciśnięciu hamulca do końca („do podłogi”), była nadal lekko ugięta. Pozwoli to na wciskanie hamulca z bardzo dużą siłą, co znacząco wpływa na długość drogi hamowania.–>

Na siłę wciskania hamulca ma również wpływ odpowiednio ustawione oparcie fotela – zbyt rozłożone oparcie może spowodować „wysunięcie” się z niego kierowcy.

„W sytuacji awaryjnej kierowcy powinno zależeć na jak najszybszym rozpoczęciu działania. Należy więc jednocześnie z całą siłą kopnąć w hamulec i sprzęgło. Taki zabieg spowoduje rozpoczęcie hamowania z maksymalną siłą oraz rozłączenie silnika, który mając wysokie obroty pchałby auto. Po kopnięciu w hamulec wytworzymy duże ciśnienie w układzie hamulcowym. Hamulec i sprzęgło trzymamy wciśnięte aż do zatrzymania pojazdu. Po tak wykonanym, zakończonym hamowaniu awaryjnym, jeśli zdejmiemy nogę wyłącznie z hamulca – tył samochodu obniży się, co będzie dowodem, że zrobiliśmy to prawidłowo i do końca” – tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoła, Radosław Jaskulski.

Inżynierowie jakiś czas temu zauważyli, że kierowcy zbyt słabo naciskają hamulec. Dla nich powstał „asystent hamowania”. Gdy kierowca szybciej niż zazwyczaj zdejmie nogę z gazu, jest to sygnał do działania dla asystenta. Powstaje wówczas duże ciśnienie w układzie i po szybkim kopnięciu hamulec wciąga pedał „do podłogi”, hamując maksymalnie mocno.

Jakie zagrożenia może generować źle wykonane hamowanie awaryjne? Przede wszystkim samochód może być niestabilny i mieć tendencję do myszkowania tyłem, a w skrajnych sytuacjach wpadnie w poślizg. Dzieje się tak, ponieważ ABS nie kontroluje wszystkich kół, a tylko te przednie. Bardzo częstym błędem, który może spowodować niebezpieczne zachowanie auta, jest zdjęcie nogi z hamulca podczas skręcania kierownicą (np. omijania). Ponieważ ABS kontroluje zachowanie i stabilność, pozbawienie się tego oręża może doprowadzić do uślizgu tylnych kół, a w skrajnych przypadkach dachowania.

Hamowanie awaryjne jest bardzo bezpiecznym i skutecznym sposobem na uniknięcie, a przynajmniej zmniejszenie skutków zderzenia. Niestety fizyki nie oszukamy i jeśli nawierzchnia, po której jedziemy jest śliska, to droga hamowania będzie dłuższa, czasami nawet kilkukrotnie. Na normalnej, suchej asfaltowej drodze, hamowanie awaryjne z prędkości 50 km/h powinno zakończyć się nawet przed 10 metrem, lecz ten sam samochód jadący 70 km/h już potrzebuje do zatrzymania 20 metrów. 

POLECANE
POSTY:
Trenerzy

Nowe szkolenia

Często pytacie nas, czy oprócz szkoleń na torze, można u ...

6 maja 2022
Trenerzy

Nowa strona

Bardzo miło nam poinformować, że po kilku miesiącach intensyw...

28 kwietnia 2022
Trenerzy

Nowi trenerzy

Niedawno do naszej kadry dołączyło dwóch nowych trenerów. Łukasz...

25 kwietnia 2022
WP_Query Object ( [query] => Array ( [post_type] => product [tax_query] => Array ( [relation] => AND [0] => Array ( [taxonomy] => product_cat [field] => term_id [terms] => Array ( [0] => 22 ) ) [1] => Array ( [taxonomy] => product_tag [field] => slug [terms] => Array ( [0] => voucher ) [operator] => IN ) ) ) [query_vars] => Array ( [post_type] => product [tax_query] => Array ( [relation] => AND [0] => Array ( [taxonomy] => product_cat [field] => term_id [terms] => Array ( [0] => 22 ) ) [1] => Array ( [taxonomy] => product_tag [field] => slug [terms] => Array ( [0] => voucher ) [operator] => IN ) ) [error] => [m] => [p] => 0 [post_parent] => [subpost] => [subpost_id] => [attachment] => [attachment_id] => 0 [name] => [pagename] => [page_id] => 0 [second] => [minute] => [hour] => [day] => 0 [monthnum] => 0 [year] => 0 [w] => 0 [category_name] => [tag] => [cat] => [tag_id] => [author] => [author_name] => [feed] => [tb] => [paged] => 0 [meta_key] => [meta_value] => [preview] => [s] => [sentence] => [title] => [fields] => [menu_order] => [embed] => [category__in] => Array ( ) [category__not_in] => Array ( ) [category__and] => Array ( ) [post__in] => Array ( ) [post__not_in] => Array ( ) [post_name__in] => Array ( ) [tag__in] => Array ( ) [tag__not_in] => Array ( ) [tag__and] => Array ( ) [tag_slug__in] => Array ( ) [tag_slug__and] => Array ( ) [post_parent__in] => Array ( ) [post_parent__not_in] => Array ( ) [author__in] => Array ( ) [author__not_in] => Array ( ) [orderby] => menu_order [order] => ASC [ignore_sticky_posts] => [suppress_filters] => [cache_results] => 1 [update_post_term_cache] => 1 [lazy_load_term_meta] => 1 [update_post_meta_cache] => 1 [posts_per_page] => 3 [nopaging] => [comments_per_page] => 50 [no_found_rows] => [taxonomy] => product_cat [term_id] => 22 ) [tax_query] => WP_Tax_Query Object ( [queries] => Array ( [relation] => AND [0] => Array ( [taxonomy] => product_cat [terms] => Array ( [0] => 22 ) [field] => term_id [operator] => IN [include_children] => 1 ) [1] => Array ( [taxonomy] => product_tag [terms] => Array ( [0] => voucher ) [field] => slug [operator] => IN [include_children] => 1 ) ) [relation] => AND [table_aliases:protected] => Array ( [0] => wp_term_relationships [1] => tt1 ) [queried_terms] => Array ( [product_cat] => Array ( [terms] => Array ( [0] => 22 ) [field] => term_id ) [product_tag] => Array ( [terms] => Array ( [0] => voucher ) [field] => slug ) ) [primary_table] => wp_posts [primary_id_column] => ID ) [meta_query] => WP_Meta_Query Object ( [queries] => Array ( ) [relation] => [meta_table] => [meta_id_column] => [primary_table] => [primary_id_column] => [table_aliases:protected] => Array ( ) [clauses:protected] => Array ( ) [has_or_relation:protected] => ) [date_query] => [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS wp_posts.ID FROM wp_posts LEFT JOIN wp_term_relationships ON (wp_posts.ID = wp_term_relationships.object_id) LEFT JOIN wp_term_relationships AS tt1 ON (wp_posts.ID = tt1.object_id) WHERE 1=1 AND ( wp_term_relationships.term_taxonomy_id IN (22) AND tt1.term_taxonomy_id IN (21) ) AND ((wp_posts.post_type = 'product' AND (wp_posts.post_status = 'publish' OR wp_posts.post_status = 'acf-disabled' OR wp_posts.post_status = 'wc-dp_double' OR wp_posts.post_status = 'wc-zapisany'))) GROUP BY wp_posts.ID ORDER BY wp_posts.menu_order ASC LIMIT 0, 3 [posts] => Array ( [0] => WP_Post Object ( [ID] => 516 [post_author] => 2 [post_date] => 2022-01-29 19:41:12 [post_date_gmt] => 2022-01-29 18:41:12 [post_content] => Pełne szkolenie z bezpiecznej jazdy na ŠKODA Autodrom Poznań, czas: 7 h, grupa 10 os., nowe auta szkoleniowe marki ŠKODA, przerwa obiadowa. Najczęściej wybierane szkolenie zarówno przez firmy, jak i osoby indywidualne ze względu na najlepszy stosunek jakości do ceny. [post_title] => Safe Driving I stopień [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => safe-driving-i-stopien [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-06-28 15:40:48 [post_modified_gmt] => 2022-06-28 13:40:48 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.szkola-auto.pl/?post_type=product&p=516 [menu_order] => 734 [post_type] => product [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 1 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 516 [post_author] => 2 [post_date] => 2022-01-29 19:41:12 [post_date_gmt] => 2022-01-29 18:41:12 [post_content] => Pełne szkolenie z bezpiecznej jazdy na ŠKODA Autodrom Poznań, czas: 7 h, grupa 10 os., nowe auta szkoleniowe marki ŠKODA, przerwa obiadowa. Najczęściej wybierane szkolenie zarówno przez firmy, jak i osoby indywidualne ze względu na najlepszy stosunek jakości do ceny. [post_title] => Safe Driving I stopień [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => safe-driving-i-stopien [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-06-28 15:40:48 [post_modified_gmt] => 2022-06-28 13:40:48 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.szkola-auto.pl/?post_type=product&p=516 [menu_order] => 734 [post_type] => product [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 1 [max_num_pages] => 1 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => 1 [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => [is_tax] => 1 [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => [is_privacy_policy] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_favicon] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => 1 [query_vars_hash:WP_Query:private] => cba9c41348fa44bc7c1dab467014bf28 [query_vars_changed:WP_Query:private] => 1 [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) ) 516