ABC napraw powypadkowych

abc napraw big

Udział w wypadku lub stłuczce niesie za sobą lawinę konsekwencji. Najważniejsze jest życie i zdrowie uczestników zdarzenia, ale zaraz potem nasza uwaga skupia się na uszkodzonym samochodzie. Wyłączenie pojazdu z użytkowania to dla wielu najgorszy scenariusz. Jak sprawnie przebrnąć przez naprawy powypadkowe?

W pierwszej kolejności musimy podjąć decyzję, jak i gdzie
auto naprawiać. Odpowiedni wybór miejsca naprawy
i technologii, w której ta naprawa będzie wykonywana,
to nie tylko gwarancja przywrócenia wyglądu pojazdu
sprzed zdarzenia, ale przede wszystkim przywrócenie cech
konstrukcji samochodu, które zapewnią ten sam poziom
bezpieczeństwa

– mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Škoda.

Przeprowadzone przez Dekra niezależne testy pokazały, jak ważna jest odpowiednia naprawa pojazdu. Do testu wykorzystane były dwa nowe samochody Škoda Octavia. Przeprowadzono na nich dwa identyczne testy zderzeniowe. Symulowano silne uderzenie boczne z prędkością 30 km/h. Samochody zostały później naprawione w dwóch różnych procedurach naprawczych. Pierwsza Octavia – zgodnie z instrukcją warsztatową producenta, została naprawiona w autoryzowanym centrum serwisowym Škoda, w drugiej naprawa odbywała się w nieautoryzowanym serwisie i odbiegała od instrukcji producenta. Naprawione pojazdy poddano ponownie symulacji uderzenia bocznego. Tym razem prędkość zwiększono do 50 km/h.

Wynik symulacji pokazał, jak ważne jest przestrzeganie instrukcji warsztatowej i realizacji naprawy w zalecanej technologii. Uderzone samochody miały różne stopnie uszkodzeń nadwozia. Nie będzie zaskoczeniem, że bezpieczniejsza dla kierowcy okazała się Octavia naprawiana według instrukcji producenta.

Uderzenie spowodowałoby mniejsze obrażenia u kierowcy,
stłuczenie klatki piersiowej lub nieskoplikowane złamanie
1-2 żeber. Pozostałe części ciała pozostałyby bez większych
znaczących urazów.

W przypadku drugiej Octavii, kierowca miałby mniej szczęścia. Groziłby mu poważny uraz klatki piersiowej, złamania wielu żeber i stłuczenie organów wewnętrznych.

Dla wytrzymałości pojazdów kluczowa okazała się technologia naprawy. Centrum serwisowe dokonało naprawy w oparciu o oryginalne części, wymieniając słupek drzwiowy, próg, ścianę boczną, dach i drzwi, a punkt nieautoryzowany dokonał naprawy uszkodzonych części, wymieniając i uzupełniając te najbardziej zniszczone. Ten system naprawy obniżył wytrzymałość całej platformy oraz dolnej części słupka drzwiowego.

Wynik testu pokazał, że samochód po naprawie dokonanej w autoryzowanym centrum serwisowym zachował wysoką jakość i parametry bezpieczeństwa, nawet w przypadku poważnych uszkodzeń powypadkowych.

Decydując się na sposób naprawy trzeba wziąć pod uwagę nie tylko czas poświęcony na jej dokonanie i koszty z nią związane, ale przede wszystkim należy myśleć o przywróceniu konstrukcji pojazdu cech bezpieczeństwa sprzed wypadku. Wybierając serwis decydujmy się na autoryzowanego partnera serwisowego marki Škoda. Niefachowa naprawa to mniejsze bezpieczeństwo pasażerów, ograniczenie działania czynnych i biernych systemów bezpieczeństwa.

Pamiętajmy, aby naprawiając pojazd nie rezygnować ze swojego bezpieczeństwa!

Dodatkowych informacji udziela:
Katarzyna Misztal
tel. +48 61 62 73 241, tel. kom. +48 690 406 241
e-mail katarzyna.misztal@skoda-auto.pl

POLECANE
POSTY:
Trenerzy

Bezpłatny kurs jazdy na autostradzie

Škoda Auto Szkoła, jako partner Autostrady Wielkopolskiej S.A., zaprasza ...

7 listopada 2023
Trenerzy normal reproduction low resolution

Dofinansowanie z UE do szkoleń

Miło nam poinformować, że mikro, małe i średnie firmy ponown...

12 maja 2023
Trenerzy

Nowe szkolenia

Często pytacie nas, czy oprócz szkoleń na torze, można u ...

6 maja 2022