Bezpieczna jazda po trudnym terenie

Bezpieczna jazda po trudnym terenie skoda

Poruszanie się po trudnym terenie dla jednych jest przyjemnością, dla innych koniecznością. Dobrze, jeśli w naszych podróżach towarzyszy nam samochód napędzany na 4 koła,
przygotowany na pokonywanie bezdroży. Ale co w sytuacji, gdy mamy do czynienia
z typowym autem miejskim? Warto poznać kilka zasad, które ustrzegą nas przed
nieprzyjemną przygodą, oszczędzą czas, samochód i zdrowie.

Po pierwsze – kierowca. Wjeżdżając na bezdroża musimy przede wszystkim zdać sobie sprawę
z zagrożeń, jakie występują w terenie. Powinniśmy uważnie obserwować drogę, z ostrożnością podchodzić do przeszkód, na które się natkniemy, jeśli tego wymaga sytuacja wychodzić
z samochodu, by sprawdzić czy uda się nam przejechać. Pamiętajmy, że pozornie mała kałuża
może okazać się zalanym rowem. Jeśli wjedziemy, zostaniemy w nim już na dłużej.

„Dbajmy o swoje bezpieczeństwo. Odpowiednia pozycja
za kierownicą, zapięte pasy bezpieczeństwa
oraz zabezpieczenie bagaży i luźnych przedmiotów
to podstawa. Jeżdżąc w terenie musimy trzymać mocno
kierownicę, pamiętając o tym, by kciuki skierowane były
do zewnątrz.

Jest to ważne, ponieważ w przypadku mocniejszego szarpnięcia kierownicą, spowodowanego uderzeniem w kamień czy wybojami, nasze dłonie będą bezpieczne, a kciuki nie zostaną uszkodzone” – mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Po drugie – samochód. Zapoznaj się z możliwościami swojego samochodu. Poznaj jego dane techniczne, takie jak kąt natarcia, zejścia oraz prześwit. Będziemy mogli świadomie, z mniejszym ryzykiem dobierać drogę przejazdu. Jeśli często pokonujemy takie trasy woźmy ze sobą saperkę
i linę oraz ubranie, w które możemy się przebrać.

Po trzecie – prędkość i przeszkody.

Jazda off road to w zdecydowanej większości jazda wolna.
Tylko jadąc w ten sposób możesz uniknąć czających
się na drodze niespodzianek. Łagodne operowanie gazem
pozwoli nam na cieszenie się przyczepnością i jazdą,
a przecież o to chodzi.

Uważaj na kamienie, konary, kłody. Jeśli znajdują się na drodze, staraj się je ominąć.
Nie najeżdżaj na nie, łatwo tak uszkodzić samochód. Jeśli musisz, najeżdżaj jedną stroną.

Po czwarte – błoto i woda. Jeśli zachowamy spokój, bez większych problemów powinniśmy
poradzić sobie z przeszkodą. Należy wjechać w przeszkodę i poruszać się podczas jej
pokonywania z tą samą prędkością bez zmiany biegów. Jeśli ugrzęźliśmy spróbujmy ruszyć
z drugiego biegu, jeśli się nie uda, musimy podłożyć coś pod koła, by złapały one przyczepność.
Przed wjechaniem do wody spróbujmy sprawdzić dno i to, co się tam znajduje.

Do wody należy wjeżdżać powoli, tak by nie zrobić wysokiej fali, która zalej silnik.
Przeszkodę należy pokonywać ze stałą prędkością.

Po piąte – podjazdy i zjazdy. Pod wzniesienie zawsze podjeżdżajmy w linii prostej, równolegle
do stoku. Jeśli zaczniemy wjeżdżać pod skosem może to skończyć się dla nas dachowaniem.
Przed szczytem zwolnijmy, by samochód nie wyskoczył w górę. Zjeżdżając z góry trzymajmy
się linii prostej, jedźmy równolegle do stoku.

Dobierzmy bieg tak, by samochód hamował silnikiem. Hamulcem kontrolujmy prędkość, ponieważ silnik może nie utrzymać samochodu na zjeździe i uderzymy z dużą siłą w podstawę wzniesienia.

Po szóste – powrót na asfalt. Przed wjechaniem na drogę asfaltową, umyjmy samochód, oczyśćmy koła z błota i innych zanieczyszczeń. Opony są szczególnie narażone, sprawdźmy czy nie zostały uszkodzone i czy mamy właściwe ciśnienie.

POLECANE
POSTY:
Trenerzy

Nowe szkolenia

Często pytacie nas, czy oprócz szkoleń na torze, można u ...

6 maja 2022
Trenerzy

Nowa strona

Bardzo miło nam poinformować, że po kilku miesiącach intensyw...

28 kwietnia 2022
Trenerzy

Nowi trenerzy

Niedawno do naszej kadry dołączyło dwóch nowych trenerów. Łukasz...

25 kwietnia 2022